I år är det 150 år sedan Kinda kanal i Östergötland togs i bruk i dess nuvarande utbyggnad. Men planerna på ett kanalbygge väcktes redan i mitten av 1700-talet.
På 1790-talet fick frågan större aktualitet och den 17 januari 1797 gav Kunglig Majestät order om att frågan skulle utredas. Överdirektören vid Generallantmäterikontoret, Erik af Wetterstedt, fick uppdraget och ett bolag bildades 1799. 1810 var kanalbygget klart.
År 1813 hände dessvärre en olycka vid Brokinds sluss och trafiken upphörde på kanalen. Det kom att dröja ända fram till 1850-talet innan frågan åter togs upp i samband med att vattennivån skulle sänkas i flera sjöar i området.
General Boy först ut
1861 var kanalen färdig att tas i bruk då fartyget S/S General Boy började trafikera leden mellan Åby och Labbenäs. Under 1862 blev det möjligt för intresserade att teckna aktier i ett bolag som hade för avsikt att färdigställa kanalen upp till Linköping. 1863 bildades Kinda kanal AB och 1865 påbörjades detta arbete som sedan stod klart 1871. Arbetet täcktes i stort sett helt av statliga medel för att på så vis lindra den nöd som rådde i trakten.
Järnvägen tog över
Kanalens betydelse var i huvudsak tänkt som ett transportmedel för timmer och olika jordbruksprodukter. En sjösänkning blev också möjlig i sjöarna Åsunden och Stora Rängen vilket i sin tur skapade bördig jordbruksmark.
En förlängning av kanalen ner till Vimmerby fanns med i planerna men blev aldrig verklighet.
När Östra centralbanan senare stod klar 1902 mellan Linköping och Vimmerby, blev kanalens betydelse inte lika stor och godstransporterna avtog med tiden. Denna järnväg kom bitvis att gå nästan parallellt med kanalen vilket innebar att godstransporterna kunde ske mycket snabbare är förut.
År 1948 upphörde all godstrafik på Kinda kanal och 1958 började man bygga fasta broar där en minsta höjd blev 3,09 meter.
Kinda kanal är drygt åtta mil lång varav 2,7 mil är grävda. Kanalen passerar genom flera sjöar; Åsunden, Ämmern, Järnlunden, Lilla och stora Rängen samt Ärlången. Kanalen följer i stort sett Stångåns lopp med början i södra Roxen norr om Linköping till Horn vid Åsunden.
Höjdskillnaden är 52,5 meter och under färden passeras ett antal slussar. Från norr Nykvarn, Tannefors, Hackefors, Hjulsbro, Slattefors, Sturefors, Hamra, Hovetorp och Brokinds sluss. Hovetorp består av fyra slussar med en höjdskillnad på hela 15,8 meter. Samtliga slussar i kanalen förutom Nykvarn kan ta emot fartyg med en längd på 24,5 meter och bredd på 4,6 meter.
Ett kulturminnesmärke
Längs kanalen fanns även två varv, Linköping och Hjulsbro. Kanalens tillkomst var av stor betydelse för hela Kindabygdens utveckling.
Under senare tid har kanalen genomgått stora renoveringar av bland annat slussar och slussvaktbostäder.
Kinda kanal ägs i dag av Region Östergötland där Linköping och Kinda kommun ingår.
År 1963 bildades föreningen ”Kinda kanals vänner” som har som uppgift att bevara kanalen som ett kulturminnesmärke.
Under kanalens storhetstid kunde upp emot 2 000 stora fartyg trafikera leden årligen. I dag trafikeras Kinda kanal av AB Kinda rederi som bedriver båtturer för turister.
En kanalresa genom det vackra Östergötland kan verkligen rekommenderas.
Bengt Klasson
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!