För att förstärka luftförsvaret under andra världskriget byggdes tjugo strategiska flygfält i Sverige. Ett av dem, ”Krigsflygfält 19”, anlades i Olofsfors utanför Nordmaling 1941–1942. Efter kriget blev flygfältet en civil flygplats för Örnsköldsvik, Umeå och Nordmaling.
Nordmalings kommun ligger i norra Ångermanland i Västerbottens län mellan Örnsköldsvik och Umeå. Det är knappt tolv mil mellan städerna och Nordmaling har i decennier på olika sätt försökt dra nytta av detta. En av drömmarna, som i någon mån fortfarande lever, är att få en gemensam flygplats för regionen förlagd till Nordmaling.
I Olofsfors, en halv mil utanför tätorten Nordmaling, finns ett gammalt krigsflygfält som användes av trafikflyget 1957–1961. Nordmaling hade då flygplatsen för både Örnsköldsvik och Umeå med omkringliggande kommuner. Förhoppningar fanns om att få den utbyggd med asfalterade banor och moderna terminalbyggnader.
Olofsfors flygfält hade en gräsbana med följden att flygplatsen fick stängas i förfallstiden någon månad varje vår.
B 17 på besök
Krigsflygfältet byggdes åren 1941–1942 som ett av cirka 20
i Sverige. Syftet var att sprida planen strategiskt utanför de stora flygflottiljerna som fanns i Luleå och Östersund. Med början 1943 byggdes också skolflygplan hos Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik. Planen byggdes på licens från Tyskland. Med all sannolikhet landade även dessa plan i Olofsfors av och till under krigsåren men bildbevis saknas.
Efter krigsslutet 1945 blev Olofsfors övningsfält. Den sista övningen genomfördes 1947 när en division med B 17 från F7 Såtenäs landade. Marktjänsten sköttes av 200 man från F 21 i Luleå. Banlängden var då förlängd till 1 600 meter.
Intresset för flyg väcktes under krigsåren och flygklubbar bildades. Både Nordmalings flygklubb och Norra Ångermanlands flygklubb i Örnsköldsvik använde fältet.
En omfattade verksamhet med främst segelflyg inleddes. Det var ett uppskattat söndagsnöje att titta på övningarna. Segelflygplanen bogserades upp med vinschar av olika slag.
Torvald Andersson inledde tidningsflyg från Bromma till Olofsfors 1955 med sitt bolag Aero-skandia. Samma år byttes namnet till Airtaco. På återresan mot Bromma kunde passagerare få följa med. Priset för enkel biljett var 95 kronor och flygtiden beräknades till 2,5 timmar. I dag flyger man mellan Örnsköldsvik och Arlanda på cirka en timme. Och enligt reklamen var det inte bara passagerare som flögs på returresan till Bromma. Även gods och djur togs ombord.
De första reguljära flygturerna inleddes den 19 maj 1957 i Linjeflygs regi med en Douglas DC-3 under pompa och ståt. Rundviks manskör sjöng nationalsången och landshövdin
gen i Västerbotten, Filip Kristensson, invigningstalade. Men han gjorde sig sannerligen inte populär i Nordmaling. Han hade helt nyligen tillträtt sitt ämbete i Umeå och kände av allt att döma inte till stämningen i Nordmaling. Han sa nämligen att han såg flygplatsen som ett provisorium till dess Umeå skulle få en egen flygplats.
Det var en oerhörd besvikelse för Nordmalings kommun som såg flygplatsen som starten på ett flygnav för norra Ångermanland och södra Västerbotten. Jag var själv där och lyssnade på talet.
Segelflytur för en tia
Ett annat betydligt tidigare minne var när vi ett gäng småpojkar, eventuellt också någon tjej, stod bakom DC-3:orna vid starterna och nästan blåste bort av vinden när piloterna drog på. Det var andra säkerhetsbestämmelser på den tiden.
Jag var också med om att för någon tia få följa med på uppstigning i segelflygplan av typen Bergfalken med Billy Nilsson som pilot. Han blev senare världsmästare i segelflyg.
Ytterligare ett minne från den tiden var när Riks 13, i dag E4, stängdes av när planen startade och landade. Vägen gick tvärs över landningsbanan …
Luftfartsverket inledde byggandet av regionala flygplatser
i slutet av 1950-talet, och 1961 invigdes flygplatser både i Örnsköldsvik och Umeå och eran
i Nordmaling var över.
Landade Ella i Olofsfors?
Till sist ett par kuriosa som rör flygfältet i Olofsfors. En händelse inträffade 1943 mitt under brinnande krig. 21-årige Gunnar Eklöf, Malmberget, hade tagit värvning i Hitlers armé. Han var i Olofsfors på permission för att hälsa på en farbror. Han gick då stolt omkring på det hemliga krigsflygfältet i SS-uniform och gjorde Hitler-hälsning till svenska soldater.
Ärendet blev svårhanterligt för svenska myndigheter eftersom han var svensk medborgare. Efter några uppseendeväckande incidenter kunde han emellertid gripas misstänkt för spioneri.
En annan kuriositet är att i dag söker personer som ägnar sig åt så kallad geocaching upp ”Ella Fitzgeralds dass” vid det gamla flygfältet som i dag används för vall- och spannmålsodling.
Men det är helt fel på två sätt, dels landade aldrig Ella Fitzgerald i Olofsfors, dels var det aldrig tal om utedass. Även om det var enkla byggnader fanns det vattentoaletter och moderna faciliteter.
Sant är däremot att Louis Armstrong, ”Ingo” Johansson och många andra kändisar landade där för framträdanden
i Umeå.
Sven Lindblom
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!