Du behöver vara inloggad för att kunna se denna artikel.
Logga in, eller skapa ett 100% kostnadsfritt webbkonto på Kvällsstunden så får du tillgång till denna och alla andra utvalda artiklar samt exklusivt material som endast finns på kvallsstunden.se.
Sibylla-korven lanserades för 90 år sedan som en hyllning till prinsessan med samma namn. Med Sibylla startade snabbmatstrenden i Sverige och numera serveras över 150 miljoner Sibylla-portioner varje år. Men korvfavoriten har sin bakgrund i ett annat välkänt varumärke.
Historien om Sibylla börjar redan 1907 i Kumla. I en liten charkuteriaffär hade Oskar Lithell börjat tillverka korv. Med ett startkapital på 75 kronor och en handvevad köttkvarn producerade han korv på löpande band i den hyrda källarlokalen. Affärerna gick bra och 1913 öppnade man en filial på Fabriksgatan i Örebro.
Korv, som från början ansågs som böndernas och arbetarnas mat, hade i slutet av 1800-talet även letat sig in på de högre ståndens matbord.
Närke kom att bli lite av ett korvlandskap, vilket till viss del kan förklaras av att den bördiga jorden lämpade sig väl för storjordbruk. De många arbetarna
i Bergslagen var i behov av stora leveranser av spannmål och kött och då kom korv väl till pass. Kanske var det därför den unge Oskar Lithell bestämde sig för att satsa på just korvproduktion.
Sibylla vann tävlingen
Tjugofem år efter att Lithell producerat sin första korv, tog man 1932 fram en ny, banbrytande produkt – en varmkorv. Det var Oskars son Daniel som tagit fram den nya produkten, en smal, smakrik kokkorv med det perfekta ”knäppet” när man tog en tugga.
När korven skulle lanseras bestämde man sig för att utlysa en tävling bland sin personal. Tävlingen gick ut på att man skulle ge förslag på vad den nya korven skulle kallas. Bidraget Sibylla vann, med motiveringen att en korv med så god och kunglig smak borde ha ett kungligt namn. Därför döptes korven till Sibylla efter den tyska prinsessan som samma år gifte sig med svenske prins Gustaf Adolf.
På Lithells fortsatte man under åren att tillverka husmansklassiker för matvaruhandeln. Klassiker som korv, blodpudding och sylta är fortfarande populära Lithells-produkter och man utökar ständigt sortimentet, alltid med en passion för traditionell mat.
Korvvagnar
När lågkonjunkturen slog till på 1930-talet blev det allt svårare att hålla uppe försäljningen
i Lithells charkuteributiker. Oskar Lithell kom då på den smarta lösningen att börja servera korv från små vagnar direkt till hungriga kunder. Det blev startskottet för det moderna gatuköket i Sverige. Den ursprungliga målgruppen för Lithells korvvagnar kallades ”motorburen ungdom”, men fler konsumentgrupper anslöt sig snabbt. Även fast det var ransoneringstider strömmade gästerna till. I vagnarna, och senare i stånden, kunde man få sig en korv med bröd, eller korv med mos, toppad med ketchup och senap. Till det drack man läsk eller klassikern Pucko.
I slutet av 1940-talet lanserades Sibyllas nästa storsäljare – grillkorven. Efter framgångarna med Sibyllakorven beslöt man sig för att starta ett nytt varumärke kring den välsmakande korven, Sibylla AB som ingick
i Lithellskoncernen.
I storstäder, småstäder, i byar och på landsbygden dök det upp Sibyllakiosker. Sibyllakorven blev också tidigt det självklara valet att servera vid olika evenemang, som sportmatcher. Många föreningsaktiva har stått och sålt rykande varm ”kokt med bröd” och tjänat en liten slant på det.
Hamburgervågen
På 70-talet var det dags för nästa banbrytande produkt att lanseras – hamburgaren. Året var 1972 när Sibylla hoppade på den nya ”hamburgarvågen” som nått Sverige och presenterade sin egen variant. Under åren växte Sibyllas meny. Ett måltidspaket som riktades till barn fick namnet Fun-Box. Förutom mat i mindre portioner ingick också en liten leksak i varje låda. Ett väldigt populärt koncept som finns kvar i dag, med skillnaden att maten kommer i en liten påse i stället för en papplåda som det gjorde från början.
Sibyllas meny växte även till att innehålla godsaker som köttbullar med potatismos, pommes frites, tunnbrödsrullar, olika toppingar som räksallad, och mjukglass. Portionerna på Sibylla var, precis som hos alla andra snabbmatskedjor, mindre från början. Under åren har portionsstorlekarna vuxit och en hamburgare från 70-talet går inte att jämföra med dagens barnhamburgare.
Korv i hemmet
På 1990-talet kom nästa stora nyhet inom Sibylla, nämligen det innovativa konceptet ”Sibylla shop in shop”. Man lanserade alltså Sibyllas populära varm- och grillkorv, färdigförpackade och redo att tillagas hemma, direkt till konsumenterna. Konceptet blev en succé och är än i dag ett av Sibyllas mest framgångsrika. Sibylla shop in shop finns på sju europeiska marknader och 2017 lanserades det
i Sydkorea.
Men tillbaka till 90-talet. Nu bildades Sibyllakedjan. Företaget gick då över till att bli en franchise och bildades av 170 franchisetagare landet runt. Sibylla är än i dag en franchiseverksamhet där man kan ansöka om att starta en egen restaurang. 1969 startades Sibyllaskolan som är en internutbildning där nya medarbetare får en introduktion till arbetet på en Sibyllarestaurang. Sibyllaskolan finns än i dag och syftet är nu som då att säkerställa att kvalitet och rätt kunskap finns ute i deras kök.
Största korvfabriken
1956 flyttade AB Lithells sin produktion till Sköllersta i Närke, där man än fortfarande håller till.
I anslutning till korvfabriken finns även en fabriksförsäljning som är ett populärt turistmål. Här kan man hitta varor från märken som Sibylla, Lithells, Lönneberga och Ridderheims.
Lithells var familjeägt i 70 år fram till 1997 då den finska livsmedelskoncernen Atria förvärvade familjen Lithells verksamhet med varumärkena Lithells och Sibylla.
2004 utsågs Sibylla till ett Superbrand, en utmärkelse som delas ut av den oberoende, internationella organisationen Superbrands som verkar för att lyfta fram unika och starka varumärken. Ett slags kvalitetsstämpel och en fin utmärkelse med andra ord.
2022 fyllde Sibylla 90 år och menyn är mer omfattande än någonsin. I dag kan man inte bara få sig en klassisk korv med mos, utan också vegetariska hamburgare, kyckling och kebab. Det finns omkring 140 Sibylla-restauranger i Sverige, och miljön har moderniserats under årens lopp. I dag kan man på många håll beställa maten via så kallad ”Drive-In” med bilen eller få maten hemkörd.
Under 90-årsjubileumet uppmärksammade Sibylla sin historia med bland annat specialframtagna förpackningar, tävlingar, specialerbjudanden och en jubileumsmeny. Förutom
i Sibyllas egna restauranger kan man bli serverad deras välsmakande produkter på bensinmackar, på fotbollsmatcher och andra events samt köpa hem råvaran och tillaga den själv hemma eller på utflykten.
Sibylla kan med rätta beskrivas som en del av den svenska folksjälen.
Renée Nilsson
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!