Sir Henry Seagrave hade farten i blodet och var världens snabbaste man då han framförde sina snabba krutpaket.
Hans intresse för höga farter gav honom världsrekord både på land och på vatten, men blev tragiskt nog till slut hans död. Bara 33 år gammal mötte han döden den 13 juni 1930 under ett rekordförsök på Englands största insjö Lake Windermere.
Kung George, drottning Mary och Lord Wakefield greps av nationalidolens grymma öde och kommenterade:
”Hans tragiska ögonblick kom som en fruktansvärd chock för hela nationen, för oss, hans närmaste och stora beundrare på alla kontinenter.”
En ikon hade dött och England hade blivit fattigare, han hade offrat sitt liv för att erövra ännu ett rekord för sitt land.
Stridsflygare
Sir Henry föddes i Baltimore, Maryland 22 september 1896 men blev brittisk medborgare med en amerikansk mamma och irländsk far. Han växte upp på Irland och valde att söka in som stridsflygare med Royal Flying Corps.
Han avancerade tidigt till flygbefäl och ett förordnande som tillförordnad kapten. Trots att han två gånger utsattes för skottskador under första världskriget i Frankrike så gick han vidare i motorkarriären.
Som racerförare skulle han bli en stor attraktion. Både till sjöss och på land som sagt. 1921 vann Henry sin första stora tävling i 200-Mile Race. Han satt i en Talbot-Darracq.
Rekord med Golden Arrow
Han blev historisk tidigt. Han blev den förste britten som vann Grand Prix i en brittisk bil. Han vann 1923 franska GP och 1924 i Spanien. Det kändes som om han hade hittat rätt nisch, motorer som gick fort älskade han och framgångarna lät heller inte vänta på sig.
Den 21 mars 1926 satte han sin första landhastighetsrekord i sin 4-liters Sunbeam Tiger Ladybird på sanden vid Southport, England på 152,33 kilometer i timmen.
Han slog landets fartrekord den 29 mars 1927 i sin HP Sunbeam Mystery (kallad ”Slug”) i Daytona Beach Road Course vid 203,79 miles per hour (327,97 kilometer i timmen).
Segrave blev också en hängiven raceråkare som gillade att köra fort på vattnet.
Han satte sitt sista rekord i sin nya bil, den vackra Golden Arrow, vid Daytona Beach 11 mars 1929 inför 120 000 jublande åskådare
Efter det nysatta landhastighetsrekordet 1929 reste han omedelbart till Miami för en match mot den välmeriterade motståndaren Garfield Wood, som före tävlingen inte hade förlorat under de senaste nio åren.
Men nu mötte han sin överman i Henry Seagrave. Han åkte hem med segern och blev adlad och hyllad av stora publikmassor.
Tragisk krasch
Nu ställdes färden till rekordförsök i sjön Lake Windermere. Men nu skulle hans liv ta slut. Han kraschade hårt och blev slagen medvetslös. Han återfick aldrig medvetandet sedan lungblödningar hade inträtt och framkallat hans död.
Det fanns kritiker som påstod att båten, Miss England, var felbyggd. Det var några utbyggnadsdetaljer som inte skulle placeras där de slutligen monterades.
Kort, lysande karriär
Man lät även göra vissa ingrepp som skulle ge skarpare svängar. En annan teori är den att felet uppstod i den lilla propellern, att det enorma vridmomentet inte blev brukbart.
Detta handlar om spekulationer och ingenting annat. Ingen har pekats ut som ansvarig för dödskraschen
Sir Henry Seagrave hann med mycket under sin korta livstid.
Många fartintresserade i världen har läst hans fantastiska framgångssaga och tvingas ta del av hans slutliga öde där ute på sjön Lake Windermere.
Hans karriär blev kort men lysande.
Sten Sundberg
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!