Sir Henry Seagrave satte flera hastighetsrekord. Till höger ses han på Grand Prix i Frankrike 1922.
Han var världens snabbaste man
Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på email
Skicka som e-post

Sir Henry Seagrave hade farten i blodet och var världens snabbaste man då han framförde sina snabba krutpaket. 

 

Hans intresse för höga farter gav honom världsrekord både på land och på vatten, men blev tragiskt nog till slut hans död. Bara 33 år gammal mötte han döden den 13 juni 1930 under ett rekordförsök på Englands största insjö Lake Windermere.

Kung George, drottning Mary och Lord Wakefield greps av nationalidolens grymma öde och kommenterade:

”Hans tragiska ögonblick kom som en fruktansvärd chock för hela nationen, för oss, hans närmaste och stora beundrare på alla kontinenter.”

En ikon hade dött och England hade blivit fattigare, han hade offrat sitt liv för att erövra ännu ett rekord för sitt land. 

 

Stridsflygare

Sir Henry föddes i Baltimore, Maryland 22 september 1896 men blev brittisk medborgare med en amerikansk mamma och irländsk far. Han växte upp på Irland och valde att söka in som stridsflygare med Royal Flying Corps. 

Han avancerade tidigt till flygbefäl och ett förordnande som tillförordnad kapten. Trots att han två gånger utsattes för skottskador under första världskriget i Frankrike så gick han vidare i motorkarriären.

Som racerförare skulle han bli en stor attraktion. Både till sjöss och på land som sagt. 1921 vann Henry sin första stora tävling i 200-Mile Race. Han satt i en Talbot-Darracq.

 

Rekord med Golden Arrow

Han blev historisk tidigt. Han blev den förste britten som vann Grand Prix i en brittisk bil. Han vann 1923 franska GP och 1924 i Spanien. Det kändes som om han hade hittat rätt nisch, motorer som gick fort älskade han och framgångarna lät heller inte vänta på sig.

Den 21 mars 1926 satte han sin första landhastighetsrekord i sin 4-liters Sunbeam Tiger Ladybird på sanden vid Southport, England på 152,33 kilometer i timmen.

Han slog landets fartrekord den 29 mars 1927 i sin HP Sunbeam Mystery (kallad ”Slug”) i Daytona Beach Road Course vid 203,79 miles per hour (327,97 kilometer i timmen).

Segrave blev också en hängiven raceråkare som gillade att köra fort på vattnet. 

Han satte sitt sista rekord i sin nya bil, den vackra Golden Arrow, vid Daytona Beach 11 mars 1929 inför 120 000 jublande åskådare

Efter det nysatta landhastighetsrekordet 1929 reste han omedelbart till Miami för en match mot den välmeriterade motståndaren Garfield Wood, som före tävlingen inte hade förlorat under de senaste nio åren. 

Men nu mötte han sin överman i Henry Seagrave. Han åkte hem med segern och blev adlad och hyllad av stora publikmassor.

 

Tragisk krasch

Nu ställdes färden till rekordförsök i sjön Lake Windermere. Men nu skulle hans liv ta slut. Han kraschade hårt och blev slagen medvetslös. Han återfick aldrig medvetandet sedan lungblödningar hade inträtt och framkallat hans död. 

Det fanns kritiker som påstod att båten, Miss England, var felbyggd. Det var några utbyggnadsdetaljer som inte skulle placeras där de slutligen monterades.

 

Kort, lysande karriär

Man lät även göra vissa ingrepp som skulle ge skarpare svängar. En annan teori är den att felet uppstod i den lilla propellern, att det enorma vridmomentet inte blev brukbart.

Detta handlar om spekulationer och ingenting annat. Ingen har pekats ut som ansvarig för dödskraschen

Sir Henry Seagrave hann med mycket under sin korta livstid. 

Många fartintresserade i världen har läst hans fantastiska framgångssaga och tvingas ta del av hans slutliga öde där ute på sjön Lake Windermere.

Hans karriär blev kort men lysande. 

 

Sten Sundberg

Segraves Golden Arrow på National Motor Museum, Beaulieu.
Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på email
Skicka som e-post

Nyhetsbrevet

Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?

Prenumerera på nyhetsbrevet!

När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.

Kontakta oss

Telefon:
021-19 04 15

 

Mejl: Klicka här

 

Post:
Kvällsstunden
Box 1080
721 27 Västerås

 

Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Rolf Olofsson. Mer information om Kvällsstunden hittar du här.

Följ oss på Facebook

  • Kvällsstunden
    5.0
    powered by Facebook
    John Tjörngren
    John Tjörngren
    2019-02-23T17:02:42+0000
    Många intressanta artiklar !
    Bror Pettersson
    Bror Pettersson
    2019-02-14T17:54:08+0000
    Helt perfekt tidning!Nöjd
    Conny Herbertsson
    Conny Herbertsson
    2019-01-15T16:01:15+0000
    Mycket innehållsrik,läsvärd i högsta grad.
    Monica Werner
    Monica Werner
    2019-01-01T22:48:09+0000
    Att det är en riktig papperstidning som vi faktiskt inte upptäckt förrän vi själva nått 80-årssträcket. Längtar efter den då det är mycket att läsa för oss bägge två. God fortsättning på 2019 från två som tänker hänga medläsa mer
  • Radio Viking (sponsrad)

    Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!

    radioRV7