Här finns bilarna som inte finns
”Saabhusbilen” – som Saab i Trollhättan inte hade någon lust att lansera...
Dela på Facebook
Skicka som e-post

I Thermiaverkens gamla fabrikslokal i Arvika ryms ett fordonsmuseum med ett hundratal farkoster av alla de slag – från tävlingsfordon till hästdragen likvagn.

 

– Just nu toppar vi utställningen med två bilar som egentligen inte finns, säger museets intendent Karl-Axel Evrell.

Den ena av de ”obefintliga” är en Volvo 165 – alltså en Volvo 164 herrgårdsvagn.

– Det var en man som promt ville ha en herrgårdsvariant av Volvos lyxmodell 164, trots att det inte tillverkades några sådana. Så han köpte 1972 en vanlig 164 och körde den till ett karosseri som byggde om den till en 165:a.

– Och den är lyxutrustad med AC, taklucka och skinnklädsel, berättar Evrell.

Den andra udda fågeln i bilparken är ”Saabhusbilen”.

– Den ser ut som en vanlig husvagn, fast det finns ingen krok att bogsera den med. I stället har den en Saab-motor inmonterad och en förarplats med ratt, dessutom en Saab-grill framtill.

– Torsten Johannesson i Ramsele byggde två sådana och ville att Saab skulle lansera den. Men det ville inte Saab…

En riktig raritet i Arvikamuseet är den trehjuliga ”britten” Coventry-Victor Midget från 1933.

– Det är förmodligen det enda kvarvarande exemplaret av det fordonet, säger Karl-Axel stolt.

Två elbilar kan man också visa upp, dels en norsk Buddy Electric från 2006 (den går fem–sex mil på en laddning), dels en Detroit Electric Brougham från 1915, som för övrigt har ägts av skådespelerskan Tora Teje (också den går fem–sex mil på en laddning).

– Av det kan man dra slutsatsen att utvecklingen på elbilsområdet inte har gått så värst fort, menar intendenten.

En ovanlig Volvo av annat slag än den lyxiga herrgårdsvagnen är en PV 445 Cabriolet. Den kommer från ett karosseri i Valbo som gjorde 22 ex av den modellen. Ett annat karosseri i Norrköping gjorde 15 likadana. Totalt 37 alltså.

 

Ideell förening

Två lokala produkter har givetvis också plats i Arvika Fordonsmuseum. Ursprungsprotoypen från 1995 av den sportiga JC Indigo 3000 är den ena; den tillverkades i Arvika. Och så finns det i museet också en Union motorcykel från Charlottenberg.

Bland tävlingsbilarna kan nämnas en Lotus Elan som Colin Chapman har susat fram på banorna med. Och naturligtvis har Arvikamuseet också en särskild Per Eklund-hörna. I den står två bilar: en MG Metro för rallycross och en Saab som Per lät bygga för en enda tävling, Pikes Peak i USA år 2000.

– Som tur var vann han tävlingen, tillägger Evrell.

Vidare i den udda samlingen:

• En Willys Six från 1930. Den har registreringsnumret S 1 – men det var inte den värmländske landshövdingens bil. I stället tillhörde den bilinspektören Rudolf Nordenhammar, som hann före med att lägga beslag på det numret.

• En Thulin typ A Phaeton, en bil tillverkad i Landskrona av flygarpionjären Enoch Thulin.

• En likvagn från 1924 – avsedd för en hästkraft (på fyra ben).

Arvika Fordonsmuseum etab-lerades 1995 och drivs av en ideell förening med 263 medlemmar. Det håller öppet året runt. Ett tiotal fordon byts ut två gånger per år, resten är permanenta utställningsföremål.

Text och foto:
Bo Pettersson

Coventry-Victor Midget 1933 – den enda kvarvarande i världen?
Dela på Facebook
Skicka som e-post

Veckans tidning

Prenumerera
på Kvällsstunden


Välj mellan:
Helår, Halvår, Kvartal eller Autogiro
(SEK) Endast 12 kr per nummer!*
  • Helår (52 nr) 610 SEK
  • Halvår (26 nr) 340 SEK
  • Kvartal (13 nr) 210 SEK
  • Autogiro 52 SEK / månad

Kontakta oss

Telefon:
021-19 04 15

Mejl: Klicka här

Post:
Kvällsstunden
Box 1080
721 27 Västerås

Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB.
Ansvarig utgivare: Bo Pettersson.

Mer information om Kvällsstunden hittar du här.

Följ oss på Facebook

  • Kvällsstunden
    5.0
    powered by Facebook
    Ronny Wettervik
    Ronny Wettervik
    2018-01-18T08:28:20+0000
    Undebar tidning är 33 år men tycker den är intressant
    Göran Stranner
    Göran Stranner
    2018-01-11T16:03:31+0000
    Utmärkt! Härligt befriad från tjatiga annonser. Allmänbildande, Sprängfylld med högintressanta historier om kända, viktiga profiler, nostalgi, historier, engagerande tävlingar och förströelser. Äntligen en tidning värd pengarna och värd att bevara. Hurra!
    Ingrid Eriksson
    Ingrid Eriksson
    2017-12-01T10:04:49+0000
    Har haft den för flera år sen ..tycker jättemycket om denna härliga tidning..lite nostalgi i den sååå Härligt!!!
    Christina Lind
    Christina Lind
    2017-10-12T09:33:02+0000
    Verkligen ett guldkorn. Mycket spännande och intressant läsning blandat med recept och korsord!
  • Radio Viking (sponsrad)

    Lyssna på Radio Viking här!
    Klicka på radion för att starta!

    radioRV7

    Kvällsstundens kundtjänst:
    Frågor som rör prenumeration, utebliven tidning, adressändring och dylikt besvaras i första hand av kundtjänst.
    Vid kontakt med kundtjänst, ange kundnr för snabbare hjälp. Vanliga frågor besvaras här. Frågor som rör tidningens innehåll besvaras av redaktionen.
    Vår kundtjänst är bemannad:

    Måndag-fredag: kl. 09.00-16.00
    Lunchstängt mellan 12.00-13.00

    Telefon: 021-19 04 15
    E-post: Klicka här

    Prenumerationspriser:
    • Helår 610:–
    • Halvår 340:–
    • Kvartal 210:–
    • Autogiro: 52:–/månad
    Beställ din prenumeration här.

     

    Utlandsprenumeration:
    Helår: 1070:–, halvår 590:–
    Vill du prova tidningen?
    Du får 5 nummer av Kvällsstunden för endast 50 kronor. Klicka här för att komma till erbjudandet.

    Om tidningen:
    Kvällsstunden grundades 1938. Den är privatägd, är politiskt och religiöst obunden och har ingen anknytning till någon intresseorganisation. Kvällsstunden är TS-kontrollerad, upplaga år 2016: 36 700 exemplar. Chefredaktör och ansvarig utgivare är Bo Pettersson. För mer information om tidningen, klicka här.
    Kontakt:
    Mejla chefredaktören
    Mejla webbansvarig
    Övriga medarbetare

    Kvällsstunden samt kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Bo Pettersson. För mer information om tidningen Kvällsstunden, klicka här. Allt material som publiceras i Kvällsstundens pappersupplaga lagras digitalt. Hela eller delar av publicerat/inskickat material kan även komma att publiceras på de digitala plattformar och forum som Kvällsstunden förfogar över. Den som insänder material till tidningen anses vara medveten om – samt medge – att sådan digital lagring och publicering kan ske.