Här finns bilarna som inte finns
I Thermiaverkens gamla fabrikslokal i Arvika ryms ett fordonsmuseum med ett hundratal farkoster av alla de slag – från tävlingsfordon till hästdragen likvagn.
– Just nu toppar vi utställningen med två bilar som egentligen inte finns, säger museets intendent Karl-Axel Evrell.
Den ena av de ”obefintliga” är en Volvo 165 – alltså en Volvo 164 herrgårdsvagn.
– Det var en man som promt ville ha en herrgårdsvariant av Volvos lyxmodell 164, trots att det inte tillverkades några sådana. Så han köpte 1972 en vanlig 164 och körde den till ett karosseri som byggde om den till en 165:a.
– Och den är lyxutrustad med AC, taklucka och skinnklädsel, berättar Evrell.
Den andra udda fågeln i bilparken är ”Saabhusbilen”.
– Den ser ut som en vanlig husvagn, fast det finns ingen krok att bogsera den med. I stället har den en Saab-motor inmonterad och en förarplats med ratt, dessutom en Saab-grill framtill.
– Torsten Johannesson i Ramsele byggde två sådana och ville att Saab skulle lansera den. Men det ville inte Saab…
En riktig raritet i Arvikamuseet är den trehjuliga ”britten” Coventry-Victor Midget från 1933.
– Det är förmodligen det enda kvarvarande exemplaret av det fordonet, säger Karl-Axel stolt.
Två elbilar kan man också visa upp, dels en norsk Buddy Electric från 2006 (den går fem–sex mil på en laddning), dels en Detroit Electric Brougham från 1915, som för övrigt har ägts av skådespelerskan Tora Teje (också den går fem–sex mil på en laddning).
– Av det kan man dra slutsatsen att utvecklingen på elbilsområdet inte har gått så värst fort, menar intendenten.
En ovanlig Volvo av annat slag än den lyxiga herrgårdsvagnen är en PV 445 Cabriolet. Den kommer från ett karosseri i Valbo som gjorde 22 ex av den modellen. Ett annat karosseri i Norrköping gjorde 15 likadana. Totalt 37 alltså.
Ideell förening
Två lokala produkter har givetvis också plats i Arvika Fordonsmuseum. Ursprungsprotoypen från 1995 av den sportiga JC Indigo 3000 är den ena; den tillverkades i Arvika. Och så finns det i museet också en Union motorcykel från Charlottenberg.
Bland tävlingsbilarna kan nämnas en Lotus Elan som Colin Chapman har susat fram på banorna med. Och naturligtvis har Arvikamuseet också en särskild Per Eklund-hörna. I den står två bilar: en MG Metro för rallycross och en Saab som Per lät bygga för en enda tävling, Pikes Peak i USA år 2000.
– Som tur var vann han tävlingen, tillägger Evrell.
Vidare i den udda samlingen:
• En Willys Six från 1930. Den har registreringsnumret S 1 – men det var inte den värmländske landshövdingens bil. I stället tillhörde den bilinspektören Rudolf Nordenhammar, som hann före med att lägga beslag på det numret.
• En Thulin typ A Phaeton, en bil tillverkad i Landskrona av flygarpionjären Enoch Thulin.
• En likvagn från 1924 – avsedd för en hästkraft (på fyra ben).
Arvika Fordonsmuseum etab-lerades 1995 och drivs av en ideell förening med 263 medlemmar. Det håller öppet året runt. Ett tiotal fordon byts ut två gånger per år, resten är permanenta utställningsföremål.
Text och foto:
Bo Pettersson
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Marc Löfgren. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
God fortsättning på 2019 från två som tänker hänga medläs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!