Ute i världen var det krig och elände. Men på svenska biografer var det käckt och trevligt, fastän i uniforma kläder. Svenska beredskapsfilmer under andra världskriget var till en början militärkomedier och skildringar av soldatlivet, som i “Kronans käcka gossar” från 1940 (här på bilden med Nils Poppe, Sigurd Wallén och Calle Reinholdz). “Landstormens lilla Lotta” från 1939 med Sickan Carlsson i huvudrollen var också ett exempel på hur hurtfriskt det kunde bli när den svenska beredskapsmoralen skulle stärkas. Ju längre tiden gick och ju mer som folk fick veta om krigets fasor, desto allvarligare blev filmerna. 1941 kom “Första divisionen” , 1942 “Rid i natt” och 1943 “På liv och död”, dramer med svenska hjältar i de bärande rollerna.
Mer ur veckans nummer
Den här veckan gör vi en kulturgärning i Kvällsstunden och återuppväcker minnet av Reinhold Svensson, en av Sveriges främsta jazzpianister genom tiderna. Han förlorade synen när han bara var ett par månader gammal och var, till följd av detta, påtänkt att bli borstbindare. Men i stället för att svära över borsten utvecklade han en talang att hitta pianotangenterna mycket bättre än många fullt seende instrumentalister.
En kulturgärning av helt annat slag gör fem tyska städer nu i höst. De bjuder in till en gigantisk konst- och artistfestival i syfte att blåsa nytt liv i ett hundratal gamla igenbommade och övergivna korsvirkeshus med 400-500 år på nacken – eller rättare sagt nocken…
En av vårt fredliga lands mest revolutionerande händelser – högertrafikomläggningen 1967 – närmar sig sitt 50-årsjubileum. Den 3 september var den stora dagen H, då all vägtrafik i Sverige skulle hålla till höger i stället för vänster. Den befarade katastrofen uteblev. Olycksstatistiken började i stället vända nedåt.