Mackarnas antal fortsätter att gå nedåt…
I dag finns omkring 3 700 bensinmackar i Sverige och enligt källor med insyn i drivmedelsbranschen kommer omkring 2 000 av dessa att läggas ned de närmaste åren. Annat var det förr då det fanns fler än en mack i varje by och stationerna radade upp sig utmed vägarna.
Mack är egentligen en förkortning av Matthiasson, Andersson, Collin och Key, fyra svenskar som 1915 grundade en firma som tillverkade den första bensinpumpen, kallad Mackmeter.
Det var så det började, och i ett inledningsskede såldes bensinen på apoteken. Sedan satte lanthandlarna eller järnaffärerna upp en pump utanför dörren.
Bilens och bensinens sekel
1900-talet har kallats för bilens och bensinens sekel, och så här skriver Kjell Eliasson och Ewa Forsberg i Mackboken från 2003:
Hur många liter vi tankat och bränt vet nog bara skogar, sjöar och möjligen petroleumföreningen. Den vet också att bensinförbrukningen minskar. Bilarna drar mindre och vi kör mindre. Trots flera bilar går mindre bensin upp i rök än för tio år sedan. Bensinen har blivit en bräcklig bransch.
Nu, 15 år senare, ser vi att de var inne på rätt spår. Mackar läggs ned som på löpande band och många anser att det beror på kraven på etanolpumpar. Hellre än att investera en halv miljon kronor på en ny pump lägger man ned hela macken.
Samlarobjekt
Förr kunde man se flera olika bensinproducenter i varje liten by, i dag är de flesta uppköpta av jättar som exempelvis Shell och OK .
Det som man förr betraktade som skräp i form av gamla plåtbitar som markerade firmanamnet eller klistermärken som man fick efter att man köpt ett visst antal liter bensin, de är i dag samlarobjekt.
Samlare är som galna efter bensinsstationsattiraljer från tiden då macken var en kiosk med fläktremmar på väggen, oljekannor på golvet och en man i uniform som putsade rutorna medan bilen tankades.
Selma och Nils Holgersson
Till och med den kända författarinnan Selma Lagerlöf sålde bensin.
I slutet av 1920-talet inköpte hon en bensinpump, men hennes försäljning blev inte långvarig. I ett brev till vänninan Valborg Olander skrev hon att hon en dag räknat till 20 bilar på gården, men någon bensin köpte de aldrig.
Nåja, Selma Lagerlöf gillade att åka bil och 1923 köpte hon sin första, en Hupmobile. I slutet av 1920-talet bytte hon den mot en Nash. Selma Lagerlöfs sista bil var en Volvo PV med Nils Holgersson på gåsen Akkas rygg som kylarmärke och på dörren en silverplatta med hennes namn.
Bilen kan för övrigt beskådas på Volvos bilmuseum i Göteborg.
Självbetjäning
I början av 1920-talet var bilkörning förebehållen ett fåtal med rätt kombination av äventyrslystnad och ekonomiska resurser. Bensinen hämtade man själv i dunkar på försäljningsställena.
Då hade man inga möjligheter att kolla att man fått rätt kvantitet, och en man vid namn Jakob Ljungman utarbetade då en kolvpump som sög upp bensinen från en underjordisk cistern. Volymen bestämdes av kolvpumpens slaglängd – och så var den första bensinpumpen för självbetjäning uppfunnen.
I den första versionen stoppade bilisten i en krona, pumpade sedan för hand upp bensinen i ett mätkärl och öppnade därefter en ventil.
Nostalgi
Denna revolutionerande nyhet möttes dock med skepsis från oljebolagens sida. De ville nämligen ha kvar sin personliga service.
Det skulle dröja åtskilliga år innan stjälvbetjäningen slog igenom på riktigt.
I dag är de flesta mackarna avsedda för just självbetjäning och den unge mannen iklädd uniform som putsade fönster medan bilen tankades är ett nostalgiskt minne.
Jan-Erik Martinsson
Källa: Mackboken
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
God fortsättning på 2019 från två som tänker hänga medläs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!