Elbilen är ingen ny uppfinning, det har vi uppmärksammat tidigare i Kvällsstunden.
I USA utgjorde elbilen i början på 1900-talet en tredjedel av alla fordon. Även i Europa utvecklades eldrivna bilar och Ferdinand Porsche skapade världens första elhybrid.
Ferdinand Porsche (1875–1951) jobbade i unga år i pappans plåtslageri. Så småningom sökte han sig till Wien och som 18-åring fick han jobb hos Bela Egger, helt utan teknisk utbildning. Han lyckades smyga in längst bak i föreläsningssalarna på Tekniska universitetet ochlärde sig mycket jämsides med sitt arbete i verkstaden.
Elmotorer i naven
1898 fick Ferdinand Porsche anställning hos firman Lohners som tillverkade hästdragna vagnar. Ferdinand insåg att hästarna som dragkraft var på väg att försvinna och tillsammans med Lohner konstruerade han en bil med elmotorer i framhjulsnaven. Problemet var räckvidden och att det inte fanns laddningsström överallt. Det löste man med en bensinmotor som drev en generator och därmed var strömförsörjningen löst. Den första elhybriden var född.
Till Världsutställningen i Paris 1900 kunde han stolt visa upp sin första bilkonstruktion. Ferdinand Porsche var då 25 år och bilen var en världssensation med fyra navmonterade elmotorer. En tävlingsversion planerades med den, för den tiden, häpnadsväckande farten 59 kilometer per timme. Konstruktionen var så genialisk att amerikanarna beställde ritningarna när de konstruerade sin elbil för färderna på månens yta.
Gav upp eldriften
Ferdinand Porsche konstruerade också en rent framhjulsdriven version med elmotorer i framhjulsnaven. Men en vacker dag sa han till sina chefer att den framtida lösningen var bensinmotorer och inte eldrift.
Under 1900-talets första år var uthållighetstest för bilarna den stora utmaningen. Prins Henrik av Preussen sponsrade ett lopp genom trakter som i dag är Tyskland, Polen, Ungern och Österrike. Till den tävlingen byggde Ferdinand Porsche en strömlinjeformad bil med 95 hästars motor åt Austro-Daimler. Det var en revolutionerande konstruktion med en fyrcylindrig motor med överliggande kamaxlar och med fem ventiler per cylinder, en för insprutning och fyra för avgaserna.
Under första världskriget tvingades Porsche att arbeta för krigsindustrin, men han var totalt ointresserad av politik.
Under mellankrigstiden konstruerade han ”Volkswagen-bubblan” som är en av världens mest sålda bilar med introduktion 1938.
Hans lika tekniskt begåvade son Ferry (1909–1998) hade också, påhejad av sin far, sportbilen Porsche 356 färdig för tillverkning, men kriget kom emellan. Tillverkningen av den modellen kom inte igång förrän 1948 i ett nedlagt sågverk i Gmünd i Österrike i ett av andra världskriget sönderbombat Europa. De allra första bilarna i den serien gjordes väldigt hantverksmässigt i handknackad lättmetall och anmärkningsvärt är att skribentens morbror, John Hellström, lyckades köpa en serie på knappt femtio bilar. Skribenten själv har en Porsche 356 SC, från 1965 byggd i Stuttgart, som John Hellström också ägt.
Nazistiska krigsindustrin
Under andra världskriget tog Hitler både Ferdinand Porsche och hans son Ferrys kunskaper i anspråk för krigsindustrin.
Ferry var dessutom en orädd testförare av de snabba sportbilarna i början av 1950-talet fram till dess pappa Ferdinand sa stopp med de klassiska orden: ”Jag har tillräckligt många förare men bara en son”. Ferdinand hade också en dotter och även hon förefaller ha varit mycket begåvad. Det var hon som skötte familjeföretaget när hennes pappa, bror och även maken satt fängslade i Frankrike efter kriget eftersom de arbetat för den nazistiska krigsindustrin. Ferdinand satt fängslad i tjugo månader och var en åldrad och bruten man när han kom ut.
Sportbilsmodeller
Ferdinand startade sitt bolag 1931 och hade många ekonomiskt kämpiga perioder. En tid tillverkades även traktorer. Men med sportbilsmodellerna 356 och 911 kom succéerna på tävlingsbanorna och även de ekonomiska framgångarna. Porsche köpte in sig mer och mer i VW-koncernen och ägde 51 procent av aktierna 2008. Då kom finanskraschen och Porsche tvingades tänka om, och 2009 bildade de gemensamt bolag med Volkswagen.
I dag finns ingen representant från familjen Porsche i ledningen för VW-Porsche-koncernen.
Sven Lindblom
Källa: Boken Porsche av Heinz Sponsel 1953 som kom på svenska 1965 och boken Historien om Porsche från 2004.
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!