I februari 1982 var rutinerade soloseglaren Steve Callahan på väg från Kanarieöarna till Antigua i Västindien.
Mitt i natten väcktes han av en enorm smäll. Det var början på en 76 dagar lång mardröm.
En del människor blir berömda genom ett ödets nyck. Steve Callahan, en båtbyggare från Massachusetts, är en av dem.
Redan från barnsben hade Callahan varit en inbiten seglare, och kände New Englands kuster som sin egen ficka. Hösten 1981 seglade han ut från Newport i Rhode Island, med destination Bermuda. Därifrån seglade han vidare med en vän till Cornwall, England. Där blev han en av deltagarna i Transat 650, en tävling för soloseglare som startar i Europa och slutar
i Västindien. Den 6,5 meter långa båten Napoleon Solo, som han seglade med hade han designat och byggt själv.
– Numera är det en helt professionell tävling med många prominenta deltagare, men på den tiden var det en blandning av proffs och rena amatörbåtar, berättar Callahan för den marina nättidningen 48north.com.
Tävlingen blev emellertid inte vad Callahan tänkt sig. Biscayabukten levde upp till sitt rykte som fartygskyrkogård, och flera av de deltagande båtarna gick under i höststormarna. Napoleon Solo klarade sig med mindre skador, men Callahan valde ändå att avsluta tävlingen och gå iland i La Coruña i nordvästra Spanien.
I stället valde han att ta det lugnt och seglade sakta ner längs den iberiska kusten och vidare mot Kanarieöarna. På El Hierro bunkrade Steve upp inför den långa, öppna passagen till Västindien. Det kan låta som en äventyrlig historia men rutten trafikeras av många seglare och anses överkomlig.
En kraftig smäll
Efter en ganska händelsefattig första vecka började det blåsa ordentligt en eftermiddag. Innan ha la sig för natten kollade Steve igenom båten så att allt såg bra ut. Han hade inte sovit länge förrän han väcktes av en enorm smäll, och kastades ur kojen.
– Vad det var som träffade båten vet jag inte, men smällen var kraftig. Kanske en val, spekulerar Callahan.
Napoleon Solo fylldes snabbt med vatten, men Callahan lyckades få ut räddningsflotten
i tid. Tack vare ett antal vattensäkra skott han byggt i båten dröjde det innan den sjönk. Aktern stack upp ur vattnet, och Steve lyckades ta sig in i båten några gånger för att hämta vad han kunde.
– Jag hoppades båten skulle hålla sig flytande till första dagsljuset, men jag drev iväg
i mörkret. Faktum är att jag inte vågade vara förankrad i båten längre, vågorna och rycken kunde slitit sönder flotten. Ändå lyckades jag få med mig lite mat, en del vatten, en sovsäck, en kudde, en första hjälpen-låda, sjökort, en harpun, nödraketer, en ficklampa och en mindre avsaltningsapparat för vatten, berättar Callahan
i en filmad föreläsning på North Yarmouth Academy.
När han hämtat sig något så när insåg Callahan att han var mitt ute på Atlanten och att vindarna inte skulle ta honom till närmaste land, som var Kap Verdeöarna. I stället drev han västerut. Han visste att Sydamerika och Västindien låg minst 300 mil bort. Skulle han överleva den tid det tog att driva med strömmarna dit?
När chocken över olyckan lagt sig hade den rutinerade långseglaren mycket att fundera på. Ensam i en lite flotte var Callahan nu utlämnad åt ödet.
Ensam på Atlanten
De första dagarna hoppades Steve att den radiosändare han hade för nödsituationer skulle uppmärksammas av ett fartyg, men dessa övervakades inte av satelliter på den tiden och var inget att förlita sig på. Det faktum att han var i en ganska öde del av Atlanten gjorde att inte heller nödraketerna uppmärksammades.
Callahan insåg att han måste förlita sig på sig själv för att överleva. Ledan kunde bli ett problem. Regelbunden motion, så gott det gick, och en strukturerad tillvaro i de få kvadratmeter han hade till förfogande var vad som gällde.
Avsaltningsapparaten producerade inte tillräckligt med dricksvatten – ett problem han löste med provisoriska behållare för att samla regnvatten. På så sätt fick han i sig en dryg halvliter om dagen.
Matförråden från Napoleon Solo var snart tömda, så han lärde sig fånga fisk med harpunen han hade. Fisk söker sig ofta till flytande föremål i öppet vatten, så Steve lyckades få tag i en del guldmakrill och tryckarfiskar. En del flygfiskar fångade han också, liksom fåglar.
– Det var en mager diet. Hade vi varit två i flotten hade en av oss dött, kanske inte av hunger men definitivt av törst. Det regnade sparsamt hela vägen, berättar Callahan för 48north.
Under driften mot Västindien passerade nio fartyg i närheten av flotten utan att upptäcka den. Något som gjorde Steve förtvivlad, även om han visste att det var svårt för den fåtaliga besättningen att få syn på en liten flotte som hans i vattnet.
Ljussken vid horisonten
Dagarna gick, och Callahan förstod att han nog började närma sig land. Ändå misströstade han många gånger. Till slut, på kvällen den 20 april 1982, såg han ljussken vid horisonten. Nästa dag, den 76:e på drift, plockade fiskare upp honom vid den lilla ön Marie-Galante utanför Guadeloupe. De hade uppmärksammat alla fåglar som kretsade runt flotten, som hade blivit lite av ett ekosystem i sig själv.
När han gick iland hade Callahan tappat en tredjedel av sin vikt, hade kroppen full av sår från saltvattnet och var psykiskt medtagen. Han togs till ett lokalt sjukhus, men lämnade detta efter bara några timmar. Efter några veckors återhämtning liftade han med båtar norrut tills han nådde USA.
I efterhand har Callahan beskrivit de stjärnklara nätterna på flotten som en ”vy av himlen från en plats i helvetet”.
Björn Schüberg
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!