UTDRAG UR ARTIKEL SKRIVEN AV BITTE ASSARMO
Han älskade motorsporten så mycket att han aldrig specialiserade sig på en enda gren. Varg-Olle körde allt från speedway till roadracing och tillhörde världseliten i 30 år.
Harald Olof Ingemar Nygren föddes den 11 november 1929
i Stockholm. Han växte upp på Södermalm och visade tidigt att han hade en unik talang för motorsport – något som Arne ”Varg-far” Bergström upptäckte redan i slutet av 1940-talet då han grundat speedwayklubben Vargarna i Norrköping.
Arne Bergström berättade 1986, i serien Hjulens hjältar på SVT, hur det hela började:
– Det var Olles pappa som kom fram när vi körde på Pampas i Karlberg i Stockholm. Han sa att Olle så gärna ville komma till Norrköping. Skulle ni kunna ta hand om honom, han är ju så ung. Visst, svarade jag, det är klart vi gör det så länge han själv är med på det.
Det var han.
Kort efter att hans pappa och Arne Bergström talats vid reste Olle till Norrköping och ringde på hemma hos familjen Bergström.
Resten är historia.
Ville köra hela tiden
Vargarna blev en oerhört framgångsrik klubb, och Bergström själv menade att det berodde på att alla i laget var så träningsvilliga. Förarna var bara lediga på måndagar, resten av veckan var det antingen träning eller tävling.
Och Olle älskade det. Men begränsa sig, det ville han inte.
– Jag tyckte det var tråkigt att bara åka en grej. Speedway var det bara en gång i veckan ibland och då ville man ju åka TT och motocross också. Jag ville köra hela tiden.
Varg-Olle blev snabbt ett stort affischnamn och drog storpublik oavsett var han körde. Motorsport var stort i efterkrigstidens Sverige och hysterin runt Varg-Olle var av det slaget som senare uppstod runt popstjärnor.
– De skrev så mycket om sporten och atmosfären var den rätta. Det fanns ju heller ingen tv då, så folk fanns det överallt. Jag hade ju ett bra smeknamn också. Sen gasade man väl på lite och bjöd till, berättade han
i Hjulens hjältar.
Speedway-guld 1949
Det har ibland spekulerats
i om Varg-Olle kunde ha tagit hem världsmästartiteln om han specialiserat sig på en enda sport, men det skakade Arne Bergström på huvudet åt:
– Han splittrade sig inte, han hade bara så roligt av sin motorsport att han inte kunde koncentrera sig på bara en enda.
1949 vann Olle för första gången SM i speedway. 1960 blev han nordisk mästare och vid fem tillfällen nådde han VM-final. 1962 medverkade han i Kanonloppet på Gelleråsbanan i Karlskoga. Han körde då en Lotus som lånats ut av den amerikanske föraren Jay Chamberlain, men fick problem med växellådan och tvingades bryta loppet i förtid.
Flyttade till England
Därefter fortsatte han som professionell förare ända tills han var 50 år och rönte stora framgångar. Han tävlade också framgångsrikt i bilracing och var intresserad av det mesta inom motorsport, såsom motocross och isracing.
I början av 1960-talet bosatte sig Olle i Felixstowe i grevskapet Suffolk i England. Där kom han att bli lika stor inom sporten som han varit hemma i Sverige.
Han körde bland annat för Norwich Stars, Ipswich Witches, Bristol Bulldogs och Westham Hammers. Under många år drev han också sin egen speedwayskola i Felixstowe, Olle Nygren Speedway School. Under somrarna reste han ofta hem till Sverige på besök.
När han 2002 förevigades på frimärke, tillsammans med sju andra av motorsportens giganter, uppmärksammades det minst lika mycket i England som i Sverige.
Äventyrare
Även efter sin tid som aktiv tävlare fortsatte han att köra motorcykel varhelst och närhelst han kom åt.
Äventyraren i honom var lika vital och levande långt efter ”pensionen” och sommaren 2006 var han en av deltagarna
i en…
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!