Morgans egensinniga och tvåcylindriga trehjuling var deras första konstruktion vid starten 1909. 2011 återupptogs tillverkningen av Morgan 3 Wheeler.
Ett riktigt drömåk för den biltokige
Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på email
Skicka som e-post

Från japanska och sydkoreanska bilfabriker spottas det ut tusentals bilar per dygn. Hos den lilla sportbilstillverkaren Morgan i Malvern, några mil från Birmingham, har man nyligen gått upp till 1 500 bilar – per år.

 

Det som började 1909 med en enkel och hantverksmässig biltillverkning på den engelska landsbygden har i dag – med ålderns rätt – förvandlats till en udda och exklusiv produktion. Anledningen är att man hållit fast vid hantverket i en anda av sann engelsk konservatism.

Under större delen av 1900-talet blomstrade engelsk bilindustri, märkena och modellerna var många. 

I dag har de som inte lagts ned köpts upp och hamnat i utländska händer och numera är Morgan ett av få kvar helt i brittisk ägo.

Kanske beror det på det måtto man lever efter; ”Det tar 100 år att bygga upp ett rykte och ett par månader att rasera det.” För familjen Morgan har det varit ett framgångsrecept och tron på detta har lett dem under mer än ett sekel.

 

En mycket udda bil

Ingvar Fredriksson kom till England första gången 1964. Här såg han sportbilar överallt och lade särskilt märke till en som hette Morgan. Intresset blev så starkt att han redan 1971 köpte sin första – men inte sista – bil av märket. 

Han är numera så initierad att han kan dela med sig av fakta som man inte ens visste att man ville veta.

– Min första bil var en begagnad Morgan +4 som jag gav 10 000 kronor för, minns han. Sedan dess har jag under årens lopp haft 25 stycken.

Ingvars resor till England och Malvern skulle bli många genom åren för att besöka fabriken, titta på nya modeller och köpa reservdelar till den egna och andras bilar. Intresset växte här hemma och Morganägarna skulle bli allt fler i Sverige. Till och med Charles Morgan, företagets dåvarande vd och barnbarn till grundaren Henry Stanley Fredrick Morgan, lade märke till svenskens återkommande besök och stora intresse.

Även om intresset ökar och antalet Morganbilar här hemma växer så rör det sig om en mycket udda bil. Tillverkningen sker i en relativt liten och traditionell verkstad, fjärran från alla löpande band. För bilbyggarna, som ofta arbetar i förkläde, börjar arbetet i snickarboa. Här är kunskapen om trä lika viktig som om stål och aluminium.

– Man bygger upp bilen av en trästomme i utvald ask som man fäster på en galvad stålram, förklarar Ingvar. På stommen monterar man sedan karossen i aluminium, vilket gör rost till ett okänt begrepp.

 

Egensinnig trehjuling

Under den klassiska karossen, som är i stort sett oförändrad sedan 1936, sitter numera moderna motorer och säkerhetssystem av senaste snitt.

– I dag använder man Fords beprövade motorer, men undantag av den starkaste som kommer från BMW, säger Ingvar. Här behöver man inte som förr justera förgasare eller tändning. Det är bara att tanka och köra, krångligare är det inte.

Familjen Morgans första skapelse, som presenterade långt innan 1930-talets bilar, var en egensinnig trehjuling med två hjul fram och ett bak. 

Den var tekniskt sett en motorcykel men med koppling och styrning hämtad från bilvärlden.

– Efter lanseringen 1909 fick den stor uppmärksamhet efter framgångar på tävlingsbanorna, till stor del beroende på dess konstruktion och låga vikt, berättar Ingvar.

Tillverkningen av trehjulingen pågick till 1952 varefter man gjorde ett kortare produktionsuppehåll – med Morgan-mått mätt. 2011 återupptogs nämligen tillverkningen under namnet Morgan 3 Wheeler, nu med en amerikansk tvåcylindrig V-motor och växellåda från Mazda. 

Efterfrågan skulle visa sig överträffa alla förväntningar.

– För svenska myndigheter skulle den nya trehjulingen, hybriden mellan motorcykel och bil, bli en svår nöt att definiera, säger Ingvar. Man kom dock fram till att den skulle registreras som trike, alltså en trehjulig motorcykel som fick köras utan vare sig MC-kort eller hjälm eftersom den hade säkerhetsbälten.

 

Åtta modeller

I dag har Morgan åtta bilmodeller på programmet efter att Aero 8 presenterades 2001. Den skulle bli den första helt nya modellen sedan fyrhjulingarna kom 1936. 

Men Ingvar håller fortfarande trehjulingen som den roligaste, även om bilarna är mer användbara.

– Den är det närmaste man kommer att flyga på marken, anser han.

Oavsett vilken Morgan Ingvar kör så har de här bilarna en förmåga att skapa kontakter också utanför ägarnas illustra skara.

– Nästan varje gång jag stannar för att tanka kommer det fram någon och undrar vad jag färdas i, säger Ingvar. Vissa har aldrig sett bilen förut och många undrar om det är en ny bil eller en veteranbil i ett fantastiskt skick.

Frågan är relevant. 

Ingen vet hur gammal en Morgan kan bli och i Malvern har man inga planer på att ändra på ett vinnande recept – dess design.

 

Många hästar per kilo

I en ambition att övertyga om bilens upplevelse och egenskaper räcker Ingvar över en keps med det rätta stuket och nycklarna till en av dessa nytillverkade klassiker, en – naturligtvis mörkt grön – Morgan Roadster. Sidorutorna lämnas hemma och suffletten med sin broderade logotyp ligger bra bakom sittbrunnen. 

Väl på plats i det låga skinnsätet är det dags för en rejäl tur genom det uppländska odlingslandskapet. 

Trelitersmaskinen på drygt 200 hästkrafter gör inte bilen extremt motoriserad, men här räcker kraften mer än väl. Hemligheten är bilens låga vikt vilket ger många hästar per kilo bil. Det innebär att det kan gå undan om man vill. 

 

Frihetskänsla

Fältens och ladugårdarnas dofter slår emot en. Den låga och upprätta vindrutan ger hyggligt vindskydd och motorhuven sträcker sig mot horisonten medan en blick över axeln ger intryck av att bilen slutar bakom ryggstöden.

Känslan av frihet är påtaglig även om det som brukar kallas sportavgassystem och sportfjädring i det här fallet innebär en bullrig och stötig – men inte desto mindre charmig – färd.

Nu ska emellertid inte en bil som den här bedömas på strikt rationella grunder. 

Här är själva resan en del av målet och i en Morgan handlar det inte bara om att ta sig från en bokstav till en annan.

 

Text och foto:

Olle Anderstam

Morgan Motor Company konstruerade sin första fyrhjuliga bil 1936 och designen är i stort sett densamma i dag. Kombinationen av klassisk design och fullt modern teknik under skalet gör Morganbilarna unika, säger Ingvar Fredriksson.
Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på email
Skicka som e-post

Nyhetsbrevet

Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?

Prenumerera på nyhetsbrevet!

När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.

Telefon:
021-19 04 15

 

Telefontider till redaktionen:

Kvällsstundens redaktion arbetar just nu med begränsad bemanning och under denna coronaperiod når du oss tills vidare på nedanstående tider:

 

Chefredaktör och ansvarig utgivare:
Kalle Östgren, telefon: 021-19 04 14
Telefontid: Ons-fre kl. 13.00-17.00

kalle.ostgren@tidningshuset.com

 

Redaktionen nås även genom:

AnnCi Larson, redaktör: 021-19 04 17,

Samma telefontider som kundtjänst:
Mån-fre 09.00-12.00, 13.00-16.00

annci.larson@tidningshuset.com

 

Mejl: Klicka här

 

Post:
Kvällsstunden
Box 1080
721 27 Västerås

Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Kalle Östgren. Mer information om Kvällsstunden hittar du här.

Dela på facebook
Dela Kvällsstunden!
5/5
Kvällsstunden
5.0
Based on 29 reviews
drivs av Facebook
Alf Ahlstedt
Alf Ahlstedt
2020-05-08T07:14:51+0000
Staffan Kvist
Staffan Kvist
2020-04-02T13:17:31+0000
Att läsa reportagen är så spännande
Inga-Lisa Gustavsson
Inga-Lisa Gustavsson
2020-01-16T18:53:48+0000
Många fina reportage om olika orter i Sverige, dessutom gammaldags romaner och noveller.
Inga-Britt Gustafsson
Inga-Britt Gustafsson
2019-11-04T15:50:33+0000
Intressanta artiklar, både historiska och i realtid. Rogivande, avstressande läsning. Gillar den lite gammeldags... känslan, både namnet och typsnittet känns trevligt. Har fått vänner att både prova tidningen och bli prenumeranter 🙂läsa mer
Bertil Berg
Bertil Berg
2019-10-06T08:29:07+0000
Bra reportage, blandat historiskt & nutid
Rune Ljungströmmer
Rune Ljungströmmer
2019-07-10T17:05:05+0000
Mycket läsning för mycket lite pengar, delar med grannen dessutom😍
Sune Hedström
Sune Hedström
2019-05-01T07:17:40+0000
Reportage om intressanta personer från förr.
Gun-Britt Wittgren
Gun-Britt Wittgren
2019-04-09T13:45:46+0000
Mycket att läsa både dåtid och nutid
Kent Eriksson
Kent Eriksson
2019-04-04T20:06:00+0000
En allmänbildande tidning med intressanta artiklar om vår historia, kultur, natur och nöjesprofiler. Finurliga... korsord och lärorika teman om våra landskap. Alltid överraskande texter. Lär känna Sverige, läs Kvällsstunden. Skönt befriat från kändistrams, latte-eufori och hälsofrälsning 😎läsa mer
Jonny Lundström
Jonny Lundström
2019-03-31T19:20:30+0000
Tycker att mycket är bra med Kvällsstunden. Främst Noveller och "Läsarnas egna berättelser" Även kul att läsa om... Skådespelare och artister. Korsordet är bra. Helt enkelt en mångsidig tidning.läsa mer
John Tjörngren
John Tjörngren
2019-02-23T17:02:42+0000
Många intressanta artiklar !
Conny Herbertsson
Conny Herbertsson
2019-01-15T16:01:15+0000
Mycket innehållsrik,läsvärd i högsta grad.
Monica Werner
Monica Werner
2019-01-01T22:48:09+0000
Att det är en riktig papperstidning som vi faktiskt inte upptäckt förrän vi själva nått 80-årssträcket. ... Längtar efter den då det är mycket att läsa för oss bägge två.God fortsättning på 2019 från två som tänker hänga medläsa mer
Sölve Dahlberg
Sölve Dahlberg
2018-12-08T20:56:49+0000
Jag trivs med Kvällstunden.Det är blandat i den.För var och en.
Lasseman Svensson
Lasseman Svensson
2018-10-15T20:09:11+0000
Jag är 67 år inne på mitt snart 68:tionde år och är inte allt för gammalmodig, jag gillar Kvällsstunden och... finner ro i att bläddra i denna tidning. Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läsa mer
Christina Ögrim
Christina Ögrim
2018-05-16T13:42:08+0000
ETT STORT JUBILEUMSGRATTIS till Kvällsstunden 80 år!Jag förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.Det... är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläsa mer
Kenneth Falk
Kenneth Falk
2018-04-24T15:45:54+0000
Några tycker att tidningens framtoning är gammalmodig, jag tycker det är en styrka. Att i denna digitaliserade... värld få hålla i en papperstidning som påminner om tidningarna som fanns när jag växte upp är en lisa för själen, för även om man hänger med något så när i det moderna mediabruset så känner man sig ganska vilsen ibland. Så snälla, vik inte av från Era traditioner. Dessutom gillar jag den redaktionella texten och dess innehållläsa mer
Ingrid Sjödin-Lindström
Ingrid Sjödin-Lindström
2018-02-18T13:34:30+0000
Mysig tidning, gillar Sverige-resan; vad finns i våra olika landskap.Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak,... inte så komplicerade.Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.Hela tidningen läsvärd.Hälsar Ingrid i Västerbotten.läsa mer
Birgitta Nilsson
Birgitta Nilsson
2018-02-15T10:55:49+0000
Jag ser fram mot att få denna tidning varje vecka.Den är så befriande fri från skvaller och har istället... intressanta artiklar om allt mellan himmel och jord.Fakta om nöjesprofiler från förr och nu, natur,geografi och läsarnas egna bidrag i form av foton,noveller och minnen.m.m..Att det finns en så här religiöst och politiskt oberoende tidning med fakta och underhållning i lätt tillgängligt format tycker jag är unikt.Personligen är jag också road av hjärngympan korsorden ger;-)läsa mer
Ann-Christine Eriksson
Ann-Christine Eriksson
2018-02-14T13:03:30+0000
En mycket bra tidning!
Ronny W-vik
Ronny W-vik
2018-01-18T08:28:20+0000
Undebar tidning är 33 år men tycker den är intressant
Ingrid Eriksson
Ingrid Eriksson
2017-12-01T10:04:49+0000
Har haft den för flera år sen ..tycker jättemycket om denna härliga tidning..lite nostalgi i den sååå Härligt!!!
Christina Lind
Christina Lind
2017-10-12T09:33:02+0000
Verkligen ett guldkorn. Mycket spännande och intressant läsning blandat med recept och korsord!
Monkan Melek Chanovian
Monkan Melek Chanovian
2017-10-06T17:30:13+0000
Underbar tidning med mycket nostalgi
Bodil Widén
Bodil Widén
2017-10-02T16:51:16+0000
Tompa Hildorsson
Tompa Hildorsson
2017-09-29T15:01:05+0000
Mycket bra tidning med intressant innehåll. Den borde finnas i alla familjer som kontrast till kvällstidningarnas... sensationsjournalistik. Bara det att den är politiskt och religiöst neutral talar för kvalité. Och vilken tidning kan mäta sig mot Kvällsstunden som startades redan 1938 och alltså fyller 80 år nästa år. Klar favorit!läsa mer
Cherstin Juhlin
Cherstin Juhlin
2016-05-03T08:56:21+0000
En spännande veckotidning som min 92-åriga mor gillar skarpt. Jag prenumererar på den, och där finns mycket... läsvärt från förr. Reportage om gamla sångare o skådisar, noveller, följetonger, korsord, roliga historier, mat- och bakrecept, Köp o Sälj, kontaktannonser, insändare m.m. ingen reklam.läsa mer
Anitha Säll
Anitha Säll
2016-04-28T14:46:56+0000
Läs alla recensioner

Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!

radioRV7