Arla är i dag det största kooperativt ägda mjölkföretaget i Sverige och en självklar del av många svenskars kylskåp. Men historien om Arla tog sin början redan på 1800-talet. Kvällsstunden tar dig med på en resa från “ko till bord” och hur det bondeägda Arla gick från småskalig gårdsverksamhet till att bli ett av världens största mejeriföretag.
Du behöver vara inloggad för att kunna se denna artikel.
Logga in, eller skapa ett 100% kostnadsfritt webbkonto på Kvällsstunden så får du tillgång till denna och alla andra utvalda artiklar samt exklusivt material som endast finns på kvallsstunden.se.
Den moderna mejerinäringen har väldigt lite gemensamt med den som bedrevs på 1800-talet, innan mekaniseringen. Det var kvinnornas uppgift att tillverka mejeriprodukter, så som ost, smör och grädde, och det skedde från hemmet.
Det som inte användes av hushållet såldes på lokala marknader. Mjölken hade varit kvinnans ansvar på gården, men i takt med den industriella revolutionen och de många vetenskapliga upptäckter man gjorde började lantbruket sakta att förändras.
En viktig teknisk innovation var mjölkseparatorn som gjorde det möjligt att effektivisera mejerihanteringen i hemmen och på så vis också öka lönsamheten. När mejerinäringen fick allt fler tekniska lösningar började männen ta över produktionen.
Mot slutet av 1800-talet började hushållsproduktionen att ersättas av mejerier. Den vanligaste typen var herrgårdsmejeriet, och var precis som det hörs på namnet ett mejeri i anslutning till en herrgård eller större gård.
Det blev också allt mer vanligt att aktiebolagsmejerier bildades och dessa köpte upp mjölk från bönderna i området.
Mejeribröderna
Den kooperativa ideologin inom jordbruket fick sitt fäste på 1890-talet, vilken är rådande än i dag. Mejerier var särskilt gynnade av detta sätt att tänka och med tiden skulle de kooperativa mejerierna komma att konkurrera ut alla andra typer av mejerier.
Grunden för den moderna och rationella försäljningen kan sägas läggas av bröderna Hildemar Albin (kallad H.A.) och Wilhelm Lidholm. Den förstnämnde startade sitt första mejeri 1869 och bildade året efter Mälareprovinsernas Mejeri AB i Stockholm för att kunna expandera.
Under åren som kom etablerade H.A. ett flertal mejerier i Mellansverige. Men mjölkhandeln vid den här tiden var en aning komplicerad. Priserna var godtyckliga och leveranskedjorna krånglade. Dessutom var hygienen inom mjölkhanteringen undermålig.
Expanderade verksamheten
Bröderna Lidholm såg behovet av ett strukturerat system och bildade därför 1880 Stockholms Mjölkförsäljnings AB, kallat Mjölkbolaget. Företaget bildades genom att slå ihop de mjölkhandelsaffärer som Mälareprovinsernas Mejeri AB drev. Efter ett par år bildade man ett dotterbolag för att kunna expandera utanför Stockholm, i städer som Eskilstuna och Västerås.
Mjölkbolaget, som tidigare endast levererat mjölk, började nu att producera smör och ost. Den främsta mjölkhandeln skedde via mindre återförsäljare, även om Mjölkbolaget hade ett antal egna butiker. Att hålla en hög kvalitet på mjölken var av största vikt, och man utförde därför täta kontroller av den mjölk som hanterades på mejerierna.
Det hade länge funnits ett behov av att organisera mjölkhandeln på en högre nivå. För att försöka lösa problemet tillsatte Stockholm stad en livsmedelskommitté som skulle utreda frågan.
Mjölkcentralen
1915 bildades så Lantmännens Mjölkförsäljningsförening u.p.a av ett 30-tal jordbruksrepresentanter från Mellansverige, där bland annat Mjölkbolaget ingick. Organisationen, som använde sig av namnet Mjölkcentralen eller MC, hade som syfte att få kontroll över den mjölk som såldes och distribuerades i Stockholm. På så vis kunde man stärka de gemensamma ekonomiska intressena.
Konsumenterna kunde få en bättre och ordnad mjölkhandel, men också bättre hygien och kvalitet på mjölken. Mjölkcentralen förvärvade både stora och små mjölkhandelsfirmor i Mellansverige och nu när konkurrensen var borta kunde en gemensam och mer rättvis handel ta sin form.
Mjölk i glasflaskor
1921 flyttade Mjölkcentralens nya huvudmejeri in på Torsgatan i Stockholm och var då den största och modernaste anläggningen av sitt slag i Europa. Under de kommande 20 åren ökade antalet medlemmar i föreningen. Men även om medlemmarna blev fler så blev mejerierna färre.
Efter en storbrand på huvudmejeriet på Torsgatan år 1937, moderniserades lokalerna ytterligare. Mjölken förpackades huvudsakligen i glasflaskor, i stället för i tunnor, och kördes ut med lastbil i stället för med häst och vagn.
MC fortsatte att förvärva mejerier och 1944 invigdes Södermejeriet i Enskede. Mejeriet, som var toppmodernt, kunde ta emot 200 000 liter mjölk per dag.
Många moderniseringar skedde inom mejerinäringen under mitten av 1900-talet. MC var bland annat först i Sverige med att förse butikerna med kylrum eller kylskåp för att göra distributionen smidigare och för att mjölken skulle hålla längre.
En ny förpackning
Och så kom den innovation som kanske skulle visa sig bli den viktigaste för företagets framgång: förpackningsföretaget Åkerlund & Rausings nya Tetra-Pak. Den moderna pyramidformade pappersförpackningen för mjölk och grädde slog igenom stort på 1950-talet, även om mjölk fortfarande kunde köpas på lösvikt i MC:s butiker. Några år senare introducerades den tegelstensformade förpackningen som blivit standard för all mjölk.
Arlakossan
Under de kommande 20 åren arbetade MC för att förvärva fler mejerier och bredda sin kundkrets. 1972 gjorde man en stor multifusion där flera företag gick samman, med mejerier från sydöstra Sverige, Gotland, västkusten och Örebro.
För att markera att MC inte längre var koncentrerat till Stockholm och Mälardalen döptes företaget om till Mjölkcentralen Arla år 1975. Namnet Arla hade dock redan använts i mjölksammanhang i Göteborg sedan början av 1900-talet.
I samband med lanseringen av nya Arla satte man upp en stor marknadsföringskampanj, där också den nya logotypen presenterades. Arlakossan, som var en modifierad variant av den ko som prytt de äldre MC-förpackningarna, gjorde entré och blev snabbt en av landets mest igenkända logotyper.
1980 tog man bort namnet Mjölkcentralen och hette endast Arla fram till år 2000 då Arla gick samman med det danska mejeriföretaget MD Foods och bytte namn till Arla Foods.
Hamnade i blåsväder
Arla har med åren förvärvat mejerier runt om i Sverige och numera kan man köpa Arlas produkter i hela landet. Med kända varumärken som Bregott, Kelda och Lätt & Lagom, för att bara nämna några, har Arla fortfarande en ledande position på mejerimarknaden.
Företaget ägs i dag av 2 100 mjölkbönder och har elva mejerier i Sverige. År 2022 hanterade Arla 1 800 miljoner kilo mjölk. Men under de senaste åren har det stormat runt företaget. För ett par år sedan stämdes företaget av Konsumentverket för att ha vilselett med sin marknadsföring om att man klimatkompenserar sina produkter.
Under senare tid har också många Arla-bönder riktat kritik mot den betalningsfördelning som råder. Dessutom framkom det uppgifter om vanskötsel på flera Arla-gårdar, vilket gjorde att företaget hamnade i blåsväder.
Nya mejeriföretag dyker ständigt upp på marknaden och utmanar mejerijätten. Särskilt växtbaserade alternativ och mejerier med lokal förankring vinner popularitet bland de svenska konsumenterna.
Renée Nilsson
De flesta bilderna är hämtade från Digitaltmuseum.se
Vill du läsa den här artikeln i sin helhet och samtidigt få tillgång till många andra intressanta artiklar, matrecept, pyssel, följetonger med mera? Klicka på bilden nedan för att ladda ner hela numret som e-tidning eller sök något från arkivet härifrån.
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!