När Ewy Rosqvist skulle starta i Argentinas Grand Prix sa olyckskorparna att hon inte skulle ta sig i mål. Men det svenska undret körde rakt igenom könsbarriären och förbi alla män i ett av världens mest prestigefyllda rallyn.
Du behöver vara inloggad för att kunna se denna artikel.
Logga in, eller skapa ett 100% kostnadsfritt webbkonto på Kvällsstunden så får du tillgång till denna och alla andra utvalda artiklar samt exklusivt material som endast finns på kvallsstunden.se.
Ewy Rosqvist föddes som Ewy Jönsson i Malmöhus län den 3 augusti 1929. Hon växte upp med fyra bröder i en lantbrukarfamilj och utbildade sig vid lantbruksskola. Hon blev senare veterinärassistent, ett yrke som kom att ge henne grunderna i det hon sedan blev känd för. Eftersom en av hennes viktigaste arbetsuppgifter var att bistå bönder med temperaturkänslig tjursperma för inseminering var hon nämligen tvungen att kunna förflytta sig snabbt mellan gårdarna.
Hennes far skaffade då en Mercedes som dottern fick använda. Ewy körde dagligen uppemot 20 mil, ofta på grusvägar och inte sällan över fält och åkrar. Hon blev allt skickligare på att köra och det väckte hennes intresse för att köra snabbt. Så småningom började hon klocka restiderna mellan gårdarna och ofta klarade hon sina rundor ett par timmar snabbare än kollegorna.
Efternamnet Rosqvist fick hon 1954 när hon gifte sig med racerföraren Yngve Rosqvist. Både hon och maken blev medlemmar i Kungliga Automobilklubben. Hela familjen Rosqvist var passionerade bilförare men inledningsvis var det främst Yngve och hans far som deltog i tävlingar. Ewy satt bredvid som kartläsare. Men det dröjde inte länge förrän även Ewy började tävla.
Europeiska damcupen
Hennes svägerska Anita var en skicklig kartläsare och det var tillsammans med henne som Ewy började tävla, främst i mindre rallyn och i början med växlande framgång. Men det var dyrt att ägna sig åt rally och svårt att kombinera med ett heltidsarbete och till en början fick hon bekosta egen bil och träning.
Hennes kunnande ökade snabbt och 1959 vann hon Midnattssolsrallyt. Det gav mer-smak och hon bestämde sig då för att, tillsammans med svägerskan Anita som kartläsare, delta i den europeiska damcupen. För att kunna vinna gällde det att skaffa poäng genom att delta i så många rallyn som möjligt, vid sidan av Midnattssolsrallyt bland annat Monte Carlo-rallyt, det grekiska Akropolis-rallyt och det finska De tusen sjöarnas rally.
Främsta konkurrenten
Ewys största konkurrent var den brittiska rallyföraren Pat Moss (1934 – 2008). Efter att ha tagit hem segern i ett par rallyn där Ewy inte deltagit hade Moss ett försprång men efter ett antal segrar, bland annat i De tusen sjöars-rallyt, gick Ewy upp i ledning. Konkurrensen mellan de båda rallyförarna var knivskarp men till sist blev det ändå svenskan som vann damcupen och kunde ta emot pokalen ur furstinnan Grace av Monacos hand. Nu var Ewy en av Europas mest meriterade kvinnliga rallyförare och 1960 blev hon även Europamästare, på delad plats med Pat Moss. 1961 upprepade hon bedriften efter överlägsna segrar i nio rallyn och två andraplaceringar.
Kontrakt
1961 utsågs Ewy till Årets idrottskvinna. Året därpå skrev hon kontrakt med Volvo, men ganska snart köptes hon över av Mercedes-Benz, vilket innebar en helt ny livsstil och större krav. I sin bok Fart från början till slut (1963) berättar hon att kontraktet med Mercedes orsakade slitningar i äktenskapet och senare till skilsmässa mellan henne och Yngve:
”Med tungt hjärta tog jag avsked av vårt vackra hem. Jag inredde en liten våning åt mig i Malmö. Den fick jag dock sällan se, eftersom jag hade åtagit mig en mängd förpliktelser i kontraktet.” 1962 tog hon den främsta segern i sin karriär, totalsegern i Argentinas Grand Prix, Gran Premio de Argentina. Ewy var den första kvinnan som deltog i loppet och Mercedes lät henne välja kartläsare efter egen smak. Valet föll på Sundsvallsfödda Ursula Wirth och paret vann alla sex deletapper. De slog dessutom nytt tidsrekord på de dammiga, dåliga vägarna. I en tid då kvinnliga tävlingsförare fortfarande var få till antalet körde Ewy alltså 500 mil på grusväg med en snittfart på 127 kilometer i timmen – och vann över alla manliga rallyförare.
I boken skrev Ewy:
”Ibland avlöste Ursula mig vid ratten. Hon körde visserligen inte fullt så fort som jag, men lika säkert. Hon är också lika seg och kan uthärda otroliga strapatser”
Ökänt rally
Argentinas Grand Prix var ökänt för sina många olyckor – vissa med dödlig utgång – och långtifrån alla bilar tog sig i mål. Så här berättade Ewy själv om loppet i ett filmklipp som spelades in när hon var 89:
– En förare slog det tidigare rekordet och gick i mål tre timmar före alla andra. En förare visade att en kvinna kan vinna Argentinas Grand Prix. Jag, Ewy Rosqvist.
Vinsten fick omvärlden att tappa hakan, berättade hon vidare:
– De sa att jag aldrig skulle ta mig i mål så jag gick i mål först.
Framgången gav eko världen över och hon fortsatte att göra strålande ifrån sig i Argentinas Grand Prix även 1963 och 1964, då hon kom på andra respektive tredje plats.
Efter att Mercedes-Benz lade ner sitt rallystall slutade Ewy med sitt tävlande. Året var 1965 och de förhållandevis tunga Mercedesbilarna hade då fått rejäl konkurrens av nya bilmärken som tillverkade lättare bilar. Ewy fick ett anbud från Audi men valde att avsluta sitt tävlande medan hon var på toppen. Hon fortsatte dock att arbeta för Mercedes som provförare och ambassadör långt upp i åren. Hennes tävlingsbil och prispokaler står utställda på Mercedes-Benzmuseet i Stuttgart.
När hon slutade tävla hade hon gift om sig med Alexander von Korff, som var chef för Mercedes sportavdelning, och bosatt sig tillsammans med honom i Stuttgart. Med giftermålet fick hon också titeln baronessa.
Tillbaka i Sverige
När Alexander von Korff gick bort 1977 återvände Ewy till Sverige och bosatte sig i Stockholm. Efter en tid mötte hon Karl Gustav Svedberg, som var direktör på bilförsäljningsfirman Philipsons. Romansen ledde till kärlek och paret flyttade in i en lägenhet på Strandvägen, där de levde tillsammans fram till hans bortgång 2009.
Under sin tid i Sverige förblev Ewy verksam som representant för Mercedes och deltog i flera uppvisnings- och veteranbilsrallyn.
Hon gick bort den 4 juli 2024, 94 år gammal.
Bitte Melin
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!