Linjeskeppet Riksens Ständer förliste 1780 i kriget mot Ryssland. Nu bygger medlemmarna i en förening tre ekspant i naturlig storlek med hjälp av originalritningar från 1766. Ekspanten åskådliggör de metoder som användes på 1700-talet.
Varvshistoriska föreningen i Karlskrona vill hålla stadens skeppsbyggartraditioner levande för kommande generationer. Hans Hedman är före detta sjöofficer och varvschef för Kockums i Karlskrona och Malmö och är nu kommunikatör för föreningen. Han berättar att en av initiativtagarna var konteramiral Sten Swedlund. Nu finns det föreningar i alla städer som har haft varv, oberoende om det har byggts militära eller civila fartyg.
– Vi valde att använda Riksens Ständer som förebild till vårt projekt eftersom det är de enda skalenliga ritningar som vi har hittat, säger Hans Hedman.
Spantritningen är daterad den 22 april 1766 och gjord av Gilbert Sheldon som var verksam i Karlskrona. Ritningen är den mest väldokumenterade och detaljrika ritning som finns från tidsepoken.
Hittills har föreningen byggt två och ett halvt ekspant på Saltövarv i Karlskrona. Vad som återstår är ett halvt spant samt att lägga en bordläggning av ek på utsidan och att klä spanten på insidan med ek, så kallad garnering.
Krumma ekar är nödvändiga
Att få tag i ek till spanten är inte lätt eftersom de ekarna som kan användas ska vara krumväxta, då är de några hundra år gamla och får inte fällas idag. Föreningen har dock fått hjälp av Karlskrona kommun och många av de gamla gårdarna kring Karlskrona, bland andra, Agerums gård.
Från Visingsö har föreningen fått ett tiotal ekar. För ett helt linjeskepp gick det åt 1 500 ekar och för spanten som nu byggs behövs cirka 150 ekar.
Eken var under århundraden Kronans egendom. Att hugga ner en ek var ett brott som kunde bestraffas med döden. Det fanns perioder då den svenska eken inte räckte till för flottans behov, då importerade man från Pommern. Kronans ekar på Visingsö i Vättern kom aldrig till användning eftersom segelfartygens era var förbi när träden var så gamla att de kunde användas.
– När allt är klart år 2021 blir ekspanten 10 gånger 12 meter. De ska placeras på den gamla slipern vid Vasaskjulet på Lindholmen, säger Hans Hedman som berättar att det handlar om åtskilliga timmar som frivilliga har lagt ner.
– Vi vill med utvalda arbetsmoment visa på byggmetoder och verktyg som användes. I övrigt har vi fått använda dagens metoder för att få ihop projektet till en rimlig kostnad. De som jobbar frivilligt med projektet har hittills lagt ner cirka 2 500 timmar.
En berättelse lever vidare
– Vi som bygger ekspanten får en förståelse för hur hårt arbetet var på Lindholmens varv på 1700-talet. De cirka 3 000 varvsarbetarna lyckades på tre och ett halvt år bygga tio linjeskepp och tio fregatter under ledning av Henric af Chapman.
I projektet ingår det även att visa skillnaden mellan Sheldons och af Chapmans linjeskepp. Vi jämför skeppens olika spantrutor och kan då se skillnaden på skrovformen för respektive skeppsbyggare vilket sedan ledde till skeppens olika uppträdande i havet.
– Det är viktigt att att berätta historien om varvsstaden Karlskrona för dagens unga. Det är också viktigt att förstå att internationaliseringen inte är något nytt utan fenomenet fanns redan på 1700-talet, då svenskan var det minst talade språket i Karlskrona.
– Kung Gustaf III och hans flottas insatser under kriget mot Ryssland 1788 1790 var viktiga för Sveriges framtid. Kriget slutade oavgjort, men svenska flottans seger vid Svensksund, tack vare att vinden kantrade, var livsviktig för att behålla landets dåvarande gränser och suveränitet, avslutar Hans Hedman.
Dan Jansson
Fakta och bakgrund till projektet
På Lindholmen i Karlskrona etablerades flottans varvsanläggning på slutet av 1600-talet. Varvet är en av landets första, storskaliga industrimiljöer.
Linjeskeppet Riksens Ständer var en ombyggnad av linjeskeppet Adolf Fredrik. Ombyggnaden gjordes på Lindholmen Riksens Ständer deltog i kriget mot Ryssland 1788–1790, men förlorades sista krigsåret vid anfallet mot Reval.
Begreppet linjeskepp innebär att krigsfartygen låg på linje och besköt fienden.
Varvshistoriska föreningen har från starten bland annat arbetat med att återskapa hur repslageri gick till på repslagarbanan och historieskrivningen av Polhemsdockan på Lindholmen. Föreningen har cirka 200 medlemmar.
Projektet sponsras bland annat av Stena Line, Karlskrona kommun och Region Blekinge som bidrar med ek och till den digitala presentation som ska komplettera de tre ekspanten.
Fartygsmodell av 60-kanonskeppet Adolf Fredrik, senare omdöpt till Riksens Ständer.
Foto: Marinmuseum
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!