Köping är en gammal stad. Läget vid Mälaren gjorde den tidigt till en viktig hamn och handelsplats. Här etablerades stora industrier som Köpings Mekaniska Verkstad (KMV), 1856, och 1926 startades tillverkning av växellådor för AB Volvo. I de lokaler där KMV tidigare höll till finns nu Bil & Teknikhistoriska Samlingarna, som invigdes 1998. Det är ett av Nordens mest intressanta bilmuseer, där den ena dyrgripen efter den andra har sin plats.
Museet förvaltar arvet efter bilhistorikern Bertil Lindblads samlingar med märken som Bugatti, Voisin, Pierce-Arrow, Cadillac, Bentley och Rolls-Royce. Det finns också några udda föremål på museet, som till exempel världens första rullskridskor. På den övre våningen finns hela Volvohistorien om transmissionens utveckling.
Återställde bilarna
Bertil Lindblad föddes 1907 och kom som mycket ung till Köping. Tidigt blev han motorintresserad och utbildade sig till ingenjör och jobbade både inom bil- och försvarsindustrin. Han var bland annat ansvarig för konstruktionen av lastbilen Thule och utvecklingen av avancerade marinmotorer.
Lindblads framsynthet gjorde att han skaffade och körde de bilar som representerade det yttersta i automobilväg men som efter en tid betraktades som mogna för skrotning. Bertil tog hand om dem och genom ett tålamodigt renoveringsarbete återställde han bilarna till samma skick som när de var nya.
Hans intresse för äldre bilar och kunskaper inom bil- och teknikhistoria gjorde honom nationellt och internationellt känd.
I dag är det nog lättare att renovera bilar än det var på 1940-talet, då Lindblad tog hand om en rostig Bugatti från 1929. Detta fordon, liksom en fransk Panhard-Levassor X18 från 1912, blev starten till den fina samling som nu visas på museet.
Många dyrgripar
Lindblad ville att bilarna, fordonskomponenterna, verkstadsutrustningen och biblioteket skulle bevaras i samlad form och donerade därför 1980 samlingen till en stiftelse (BLS). Dess uppgift var att bibehålla samlingen intakt och se till att de blev tillgängliga för forskning och studier. Stiftelsen delar varje år ut ett stipendium till någon person som gjort en förnämlig insats inom det aktuella teknikhistoriska området.
Bilmuseet i Köping invigdes 1998 och förfogar över många berömda bilmärken, till exempel en Mercedes Benz Typ SSK från 1929, som bara är tillverkad i 42 exemplar. Det tog Bertil 20 år att få den i kördugligt skick.
Guldgrävarens Pierce-Arrow
Totalt står här cirka 25 bilar snyggt uppställda, dessutom ett antal motorcyklar, båtar, motorer och en hemmagjord moped som byggdes som transportfordon, en damcykel med påhängsmotor, världens första rörskridskor, rullskridskor och en motorspark.
Man blir lätt imponerad av alla vackra lyxåk, framförallt John Bryntessons bil, en Pierce-Arrow, Modell 48.
John Bryntesson, eller Guldkungen som han kallades, föddes 1871 i dalsländska Ärtemark. När han var 16 år emigrerade han till USA, där han fick jobb som rallare, gruvarbetare och timmerhuggare. 1898 reste han till Alaska för att leta guld. Han slog sig ihop med en norrman och en svensk och bildade ett bolag. De hittade så mycket guld att Bryntesson blev en rik person.
1906 flyttade han och familjen hem till Sverige, där han köpte Svaneholms herrgård och pappersbruket i Lilla Edet, som förblev i familjens ägo i 75 år. Bryntesson levde utan större utsvävningar, men ett undantag var hans fina bilar. 1920 köpte han Pierce-Arrow, en mycket påkostad bil, med en kylare i silver!
Turistattraktion
1990 donerade familjen Bryntesson bilen till museet i Köping. Kravet var att de skulle totalrenovera den inom tio år. Det var ett arbete som inte var så enkelt eftersom bilen hade stått i ett skjul i Svaneholm sedan 1951 och var i mycket dåligt skick. En arbetsgrupp på museet tog sig an uppdraget och renoverade bilen på sju år. Därmed var museet ägare till bilen.
Bil & Teknikhistoriska Samlingarna ligger i en vacker lokal och varje år brukar man ha minst ett nytt dragplåster i museet. I år är det en italiensk 12 cylindrisk Lamborghini Diablo på 492 hästkrafter med en toppfart på 325 km/h.
Museet har blivit Köpings största turistattraktion och är känt över hela Europa tack vare alla fantastiska sportbilar.
Seved Johansson