Agnetha Fältskog är först ut i Kvällsstundens serie om medlemmarna i fenomenet Abba. Till våren är det 50 år sedan gruppen vann Eurovision song contest i Brighton med låten ”Waterloo”.
Du behöver vara inloggad för att kunna se denna artikel.
Logga in, eller skapa ett 100% kostnadsfritt webbkonto på Kvällsstunden så får du tillgång till denna och alla andra utvalda artiklar samt exklusivt material som endast finns på kvallsstunden.se.
Knappast någon svensk artist har nått internationell berömmelse som Agnetha Fältskog. När hysterin kring Abba var som störst på 1970-talet var hon en världskändis. När gruppen upplösts kom hon tillbaka som soloartist, men valde annars ett tillbakadraget liv efter åren i rampljuset.
Agnetha Fältskog föddes i Jönköping den 5 april 1950. Under skoltiden gick hon i samma klass som sportjournalisten Staffan Lindeborg, och när staden firade 700-årsjubileum 1984 var de två profilerna programledare i en stor tv-gala.
Agnethas musikintresse började tidigt. Hennes pappa Ingvar var teaterintresserad och brukade sätta upp föreställningar på en lokal amatörteater.
Agnetha, annars ett ganska blygt barn, gjorde scendebut när hon som sexåring framförde låten Billy boy i en av faderns jultillställningar. Hon uppträdde också i kyrkokören och tog pianolektioner – samma år som hon började skolan fick hon ett piano i present av sina föräldrar.
Musik var en stor del av den unga Agnethas liv. Hon sägs ha skrivit sin första låt, Två små troll, när hon var blott sex år gammal. Hennes musikaliska förebilder var Connie Francis, Marianne Faithfull och Aretha Franklin.
Ring, ring på bilfirman
Fältskogs första jobb var som telefonist på en bilfirma. Det blev inte långvarigt. Karriären som sångare och låtskrivare tog snart över. Hon skivdebuterade hösten 1967 med egnaskrivna låten Jag var så kär. Den blev senare listetta i radioprogrammet Kvällstoppen 1968.
Skivan sålde i 80 000 exemplar – en anmärkningsvärd siffra för en då ganska okänd tonåring. Sedan följde nya succéer som Om tårar vore guld, Vart ska min kärlek föra och Allting har förändrat sig. Samtidigt träffade hon musikern Björn Ulvaeus, och de två blev ett par. Fröet till en världssuccé var sått.
Abba skulle bli tidernas bästa svenska popband. När paren Björn Ulvaeus/Agnetha Fältskog och Benny Andersson/Anni-Frid Lyngstad initialt turnerade som en kvartett kallade de sig Festfolket; tjejerna sjöng och Ulvaeus och Andersson spelade gitarr respektive piano.
Namnet Abba kom först senare, konstruerat efter medlemmarnas förnamnsinitialer, och blev en världsattraktion efter segern i Eurovision Song Contest 1974 med låten Waterloo.
Blonda och bildsköna Fältskog var medias älskling, något hon inte var särskillt bekväm med. På förstasidorna hamnade hon hursomhelst. Hon blev en ”superstar”, ständigt påpassad av en alltmer närgången presskår.
Berömmelsens baksida
Mellan 1974 och 1980 hade Abba nio singelettor på Englandslistan och en i USA. Låtar som Dancing Queen, Knowing me knowing you, Super trouper, Mamma Mia, Fernando och Take a chance on me gick heta i New York, Paris, Sydney såväl som Tokyo. Kort sagt; Abba kom att bli ett globalt fenomen.
Att bli megakändis har emellertid ett pris. Uppmärksamheten slet på privatlivet. I slutet av 1970-talet tog Agnetha Fältskogs förhållande med Ulvaeus slut, och en romans med ishockeystjärnan Lars-Erik Ericsson blev kortvarigt. Enligt den holländska tidningen Privé orkade Ericsson inte med mediahetsen kring Agnetha.
Detta trots att han själv var en kändis, låt vara i mindre skala. Enligt Privé ska vänner till paret ha sagt att ”han blev inte sedd som en individ längre, utan bara som Agnethas kompanjon. Han stod inte ut med det.”
Enligt Privé ska Ericssons beslut att lämna Fältskog efter bara några månader ha tagit henne hårt. Hon hade då två barn, sex och två år gamla, och längtade efter ett lugnt familjeliv.
Men berömmelsen med Abba gjorde det svårt. I sin självbiografi illustrerar Fältskog den ständiga stressen med en händelse under en turné i Australien:
”Det var feber. Det var hysteri. Det var ovationer. Det var svettiga, besatta folkmassor. Ibland var det otäckt. Jag kände det som om man skulle suga tag i mig så att jag aldrig skulle komma loss”.
Gick skilda vägar
Våren 1980 genomförde Agnetha Fältskog den sista konsertturnén med Abba, till Japan. I slutet av 1981 kom albumet The visitors ut, för övrigt det första som gjordes i cd-format. Låtarna var av det aningen dystra slaget, något som kanske förklaras av att de fyra i gruppen nyligen gått igenom besvärliga separationer. Sista gången de uppträdde tillsammans var den 11 december 1982.
Abba upplöstes inte formellt men ”pausen” medlemmarna tog 1983 blev permanent, och de fortsatte sina karriärer på var sitt håll. Fältskog gav under 1980-talet ut tre engelskspråkiga album; Wrap your arms around me blev en succé och såldes i 320 000 exemplar enbart i Sverige. Hon gjorde också en insats som skådespelare i filmen Raskenstam samt sjöng ledmotivet It’s nice to be rich till filmen P&B.
Fältskog hade även en del kortare samarbeten med andra artister innan hon i slutet av 1980-talet i allt väsentligt försvann från rampljuset.
Själv gillar hon dock inte bilden av sig själv som mystisk och tillbakadragen. I en intervju för BBC från början av 2000-talet vill hon inte kännas vid epitetet ”popvärldens Greta Garbo”.
– Det sårar mig, för det är inte alls så. Jag är väldigt jordnära och normal. Men jag har kommit till en ny fas i livet, där musiken spelar mindre roll.
2021 gjorde ABBA och Agnetha ändå en lika efterlängtad som oväntad comeback med albumet Voyage. Det sålde över en miljon exemplar redan under första veckan. Fenomenet Abba visade sig ha överlevt 40 år i förskingringen.
Uppbrott och tragedier
1990 gifte sig Agnetha Fältskog med den svenske kirurgen Tomas Sommerfeldt, men även det förhållandet blev kortvarigt och de skildes 1993.
Året därpå drabbades Agnetha av ytterligare en personlig kris, då hennes mamma tog sitt eget liv – något popikonen tog mycket hårt. Några år senare inledde hon så en kortare relation med holländaren Gert van der Graaf, något som skulle innebära att hon än en gång hamnade på löpsedlarna.
Truckföraren van der Graaf hade varit fixerad av Fältskog sedan han som åttaåring såg Abba ta musikvärlden med storm 1974. Under 1990-talet utvecklades det hela till besatthet; under sitt vuxna liv hade han samlat information om Fältskog och när de möttes under en promenad 1997 var det heller ingen slump; holländaren hade köpt ett hus i närheten av Agnethas ute på Ekerö.
Trots att de var omaka, van der Graaf var betydligt yngre och tämligen överviktig, blev de ett par under en tid. När Agnetha så ville avsluta förhållandet 1999 började han trakassera henne. Till slut blev det så illa att han fick besöksförbud och utvisades från Sverige. Trots det dök han vid upprepade tillfällen upp i närheten av hennes bostad; något som lett till att Fältskog varit tvungen att skaffa ett omfattande säkerhetsarrangemang för att skydda sig.
I filmen Take a chance, som hade premiär i våras, skildras stalkern van der Graaf och stalkerfenomenet rent allmänt i en dokumentärfilm av Maria Thulin. Fältskog själv vägrade emellertid medverka i den kontroversiella produktionen.
Björn Schüberg
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!