Den mytomspunna Orientexpressen

Dagens "orientexpress" går bland annat mellan Venedig och Calais.
[good_old_share]

Orientexpressen är världens mest legendariska och mytomspunna tåg. Den ursprungliga Orientexpressen började gå 1883 och avgick från Paris och passerade München, Wien, Budapest och Bukarest innan tåget nådde slutmålet Konstantinopel (dagens Istanbul) i Turkiet. Orientexpressen var Europas port mot Orienten och gjorde reguljära turer efter tidtabell. 

Det berömda tåget slutade gå 1977 men återuppstod 1982, nu på sträckan Venedig och Calais. I dag används det klassiska namnet Orientexpressen på det privatägda lyxturisttåget Venice-Simplon Orient Express. Det innehåller gamla Orientexpressvagnar från 1920-talet som har restaurerats noggrant.
Tåget gör ett fåtal turer per år och har olika rutter, bara ibland går tåget ända till Istanbul. 
Den ursprungliga Orientexpressen blev känd för lyxigt resande men var egentligen en vanlig internationell tågförbindelse. 
Den engelska deckarförfattarinnan Agatha Christie bidrog till att göra tågförbindelsen legendarisk genom sin bok Mordet på Orientexpressen, som gavs ut 1934. Boken har även filmatiserats flera gånger; mest omtalad är filmen från 1974 med flera storstjärnor i rollerna, däribland Ingrid Bergman. 

Inspiration i USA
Mellankrigstiden var den bästa tiden för Orientexpressen, speciellt 1930-talet. Efter andra världskriget minskade intresset för det långsamma tåget, som då konkurrerades ut av flyget. 
I dag lever Orientexpressen vidare som ett lyxigt och annorlunda semesteralternativ för ett fåtal resenärer. Berättelserna om alla mysterierna, de många spionerna, revolutionärerna, diplomaterna och societetsmänniskorna lever vidare. Namnet Orientexpressen var och är mytiskt. 
Det var den unge driftige belgaren Georges Nagelmackers (1845 – 1905), son till en bankir med kungahuskontakter i landet, som kom på idén med Orientexpressen. 
I samband med en olycklig förälskelse hade han åkt över till USA för att glömma kvinnan. Han gillade järnvägen och reste omkring med tåg i USA under tio månader och njöt av fantastiska naturscenerier och kulturella upplevelser. 
Nagelmachers hade sovit ombord på tågen i de nya Pullman-sovvagnarna. Han uppskattade den möjligheten, men tyckte att dessa sovsalar med draperier var för enkla, Georges önskade att han hade fått sova i en egen sovkupé. 
När han kom hem till Belgien igen lanserade han 1870 den amerikanska idén med sovvagnar och startade ett företag som skulle tillverka dem. Han funderade på om det skulle vara möjligt att ordna tågresor med lyxiga sovvagnar i Belgien, men kom fram till att det var inget som skulle göra någon succé. Landet var för litet och gick att åka igenom på en dag. 

Bara det bästa
Men skulle det inte gå att åka tåg igenom Europa? Varför inte binda ihop mellaneuropas huvudstäder från Atlanten till Svarta Havet, från Paris till Konstantinopel? 
Det skulle bli ett spännande äventyr. Främmande länder och städer med varierande natur och klimat – och en färgsprakande modevisning – skulle attrahera resenärerna. Resan skulle därtill kryddas med luxuöst inredda vagnar med eleganta sovkupéer och förstklassig restaurang med det bästa i matväg. 
Detaljerna i vagnarna var lika viktiga. Det skulle vara träpaneler av äkta mahogny, riktiga sängar med äkta sidenlakan i sovkupéerna samt silverbestick och kristallglas i restaurangvagnen. 
Det skulle bli en resa att bli hänförd av, Europas mångfald skulle presenteras genom tågfönstret. 
Även om det fanns de som skakade på huvudet åt Nagelmachers vidlyftiga idé satte han igång med planeringen. 

Första resan fullbokad
Det var ett gigantiskt arbete för honom och hans medhjälpare i hans företag, Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL), att få de olika ländernas kejsare, rege-ringar och järnvägsbolag intresserade av projektet – som också saknade ett bra namn. 
Namnet kom till slut genom att tidningarna började skriva om att ett snabbt tåg, ett expresståg, skulle börja åka till Orienten. Då blev det Orientexpressen. Trots stora ekonomiska problem lyckades det till sist. 
Sedan följde en för sin tid häftig reklamkampanj som lovade en spännande och fantastisk upplevelse. 
Inför den första resan uppmanades passagerarna att ta med vapen, om de hade, i händelse av att tåget skulle anfallas av rövare… 
Söndagskvällen den 4 oktober 1883 gick den första resan med Orientexpressen. 
Alla kupéer var fullbokade på det 60 meter långa tågsättet och hundratals journalister och mängder av åskådare såg tåget lämna Paris för en färd till Giurgiu i Rumänien. 
Därifrån åkte passagerarna båt över Donau till Ruse i Bulgarien för vidare färd med tåg till Varna, slutligen med båt till Istanbul. 
Efter att Belgiens kung Leopold II åkt med tåget till Istanbul blev det populärt också för andra regenter och celebriteter att åka med Orientexpressen, som på så sätt blev omskrivet och fick gratis reklam. 
År 1885 påbörjades en annan sträckning i slutet av resan, och först 1889 startades en direktförbindelse med Istanbul som pågick ända till den 19 maj 1977. 

30-talet guldåldern
Under första världskriget ställdes Orientexpressen in. Efter att Simplonpasset öppnats mellan Schweiz och Italien 1919 drogs en ny alternativ förbindelse mellan Milano, Venedig och Trieste i Italien. 
1930-talet var Orientexpressens guldålder, och då kom en tredje sträckning via Zürich i Schweiz och Innsbruck i Ös-terrike. 
När andra världskriget utbröt 1939 ställdes Orientexpressen in men återupptogs efter krigsslutet. 
1962 minskade företaget ner linjerna till en som kallades för Direct-Orientexpress som dagligen trafikerade Paris – Belgrad och två gånger i veckan mellan Paris och Istanbul. 1971 avvecklade Nagelmackers klassiska företag CIWL ägandet av vagnarna som såldes eller leasades till olika nationella företag. Företaget fortsatte dock att sköta servicen på tågen. 

”Ny” express
Tågresenärernas antal minskade drastiskt på 1970-talet. Därmed blev också lönsamheten sämre och den sista resan mellan Paris och Istanbul ägde rum den 19 maj 1977. Den klassiska Orientexpressen fanns inte längre, även om namnet kom att användas av folk i dagligt tal om Euronight-tågen. De sistnämnda är dock vanliga tåg som nattetid går över gränserna mellan olika europeiska länder. 
1982 började företaget Venice-Simplon Orient Express att köra mellan Venedig i Italien och Calais i Frankrike, och omvänt, med restaurerade gamla Orientexpressvagnar från 1920-talet. Tåget har gått där med vissa avbrott sedan dess. Det går även andra rutter.
Det lyxiga tåget erbjuder eleganta och klassiskt utsmyckade vagnar, kulinariska matupplevelser och personlig service som i gamla tider. 
Men det är inte längre en över 3 000 kilometer äventyrlig lång resa som tar två veckor – två dagar räcker nu. 
Den aura av mystik som omgav den riktiga Orientexpressen en gång i tiden är för alltid borta.

Sven-Åke Henriksson 

[good_old_share]

Ett fin-fint erbjudande

Telefon: 021-19 04 15

Mejla kundtjänst: Klicka här

Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås

Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.

5/5

Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!

Thage Davidsson
Thage Davidsson
19:13 04 Sep 24
Bra blandning av nytt och gammalt
Korsorden väl lätta
Matmamman
Matmamman
06:15 04 Jul 24
Klassisk veckotidning som värnar kulturarvet och som... uppmärksammar sådant som de flesta andra veckotidningar missar. I Kvällsstunden kan du läsa om det mesta!läs mer
Irja Carlsson
Irja Carlsson
14:29 11 Feb 24
Blandat innehåll -- något för alla. Hög kvalité på... artiklarna, kan läsas flera gånger!!!läs mer
Bo Eriksson
Bo Eriksson
11:17 08 Feb 24
Intressant läsning, helst om gamla tider!.
BarbrosPerenner&Träd
BarbrosPerenner&Träd
18:32 16 May 23
Mycket läsvärd, intressanta artiklar. Rekommenderas varmt.
Rose-marie Nilsson
Rose-marie Nilsson
18:14 04 Jan 23
En av de få utgivningar som går i tionde-arv och läses av... alla dessa arvingar/ Leifläs mer
Svante Uller
Svante Uller
22:21 21 Sep 22
En trevlig läsning med ofta ny information i varje nummer.
Thomas Finnberg
Thomas Finnberg
13:46 23 Mar 22
Bra,intressant läsning,fina bilder, brett utbud och... trevliga romaner. korsorden.läs mer
Pia Müller
Pia Müller
12:08 02 Jan 22
Tidning som handlar om lite av varje. En tidning med ofta... intressanta reportage som gör en på gott humör.läs mer
Marie-Louice Börjesson
Marie-Louice Börjesson
13:11 07 Mar 21
Bra reportage som sträcker sig inom alla kategorier.
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.
läs mer
Britt Gustafsson
Britt Gustafsson
17:46 10 Nov 20
Den innehåller mycket intressanta reportage
Ulf Löfström
Ulf Löfström
22:34 22 Oct 20
En bra tidning, sprider inte lögner som kvällstidningarna,... berättar fina historier o reportage om det som hänt.läs mer
Nils Dahlgren
Nils Dahlgren
15:25 21 Oct 20
I stort sett allting, utom en del gnällspikar på... "insändarsidorna"! En utomordentligt bra tidning. Intressant, underhållande, bildande!😊😃läs mer
Janne Ek
Janne Ek
07:33 22 Sep 20
Bra och intressant läsning, allmänbildande
Alf Ahlstedt
Alf Ahlstedt
07:14 08 May 20
Staffan Kvist
Staffan Kvist
13:17 02 Apr 20
Att läsa reportagen är så spännande
Inga-Lisa Gustavsson
Inga-Lisa Gustavsson
18:53 16 Jan 20
Många fina reportage om olika orter i Sverige, dessutom... gammaldags romaner och noveller.läs mer
Inga-Britt IB Gustafsson
Inga-Britt IB Gustafsson
15:50 04 Nov 19
Intressanta artiklar, både historiska och i realtid.... Rogivande, avstressande läsning. Gillar den lite gammeldags känslan, både namnet och typsnittet känns trevligt. Har fått vänner att både prova tidningen och bli prenumeranter :)läs mer
Bertil Berg
Bertil Berg
08:29 06 Oct 19
Bra reportage, blandat historiskt & nutid
Rune Ljungströmmer
Rune Ljungströmmer
17:05 10 Jul 19
Mycket läsning för mycket lite pengar, delar med grannen... dessutom😍läs mer
Sune Hedström
Sune Hedström
07:17 01 May 19
Reportage om intressanta personer från förr.
The Porsche 924 driver
The Porsche 924 driver
10:55 27 Apr 19
Jätte bra tidning
Gun-Britt Wittgren
Gun-Britt Wittgren
13:45 09 Apr 19
Mycket att läsa både dåtid och nutid
Kent Eriksson
Kent Eriksson
20:06 04 Apr 19
En allmänbildande tidning med intressanta artiklar om vår... historia, kultur, natur och nöjesprofiler. Finurliga korsord och lärorika teman om våra landskap. Alltid överraskande texter. Lär känna Sverige, läs Kvällsstunden. Skönt befriat från kändistrams, latte-eufori och hälsofrälsning 😎läs mer
Jonny Lundström
Jonny Lundström
19:20 31 Mar 19
Tycker att mycket är bra med Kvällsstunden. Främst Noveller... och "Läsarnas egna berättelser" Även kul att läsa om Skådespelare och artister. Korsordet är bra. Helt enkelt en mångsidig tidning.läs mer
John Tjörngren
John Tjörngren
17:02 23 Feb 19
Många intressanta artiklar !
Conny Herbertsson
Conny Herbertsson
16:01 15 Jan 19
Mycket innehållsrik,läsvärd i högsta grad.
Sölve Dahlberg
Sölve Dahlberg
20:56 08 Dec 18
Jag trivs med Kvällstunden.Det är blandat i den.För var och... en.läs mer
Lasseman Svensson
Lasseman Svensson
20:09 15 Oct 18
Jag är 67 år inne på mitt snart 68:tionde år och är inte... allt för gammalmodig, jag gillar Kvällsstunden och finner ro i att bläddra i denna tidning.
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.
läs mer
Christina Ögrim
Christina Ögrim
13:42 16 May 18
ETT STORT JUBILEUMSGRATTIS till Kvällsstunden 80 år!
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNOR
läs mer
Kenneth Falk
Kenneth Falk
15:45 24 Apr 18
Några tycker att tidningens framtoning är gammalmodig, jag... tycker det är en styrka. Att i denna digitaliserade värld få hålla i en papperstidning som påminner om tidningarna som fanns när jag växte upp är en lisa för själen, för även om man hänger med något så när i det moderna mediabruset så känner man sig ganska vilsen ibland. Så snälla, vik inte av från Era traditioner. Dessutom gillar jag den redaktionella texten och dess innehållläs mer
Ingrid Sjödin-Lindström
Ingrid Sjödin-Lindström
13:34 18 Feb 18
Mysig tidning, gillar Sverige-resan; vad finns i våra olika... landskap.
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.
läs mer
Birgitta Nilsson
Birgitta Nilsson
10:55 15 Feb 18
Jag ser fram mot att få denna tidning varje vecka.Den är så... befriande fri från skvaller och har istället intressanta artiklar om allt mellan himmel och jord.Fakta om nöjesprofiler från förr och nu, natur,geografi och läsarnas egna bidrag i form av foton,noveller och minnen.m.m..Att det finns en så här religiöst och politiskt oberoende tidning med fakta och underhållning i lätt tillgängligt format tycker jag är unikt.Personligen är jag också road av hjärngympan korsorden ger;-)läs mer
Ann Christine Eriksson
Ann Christine Eriksson
13:03 14 Feb 18
En mycket bra tidning!
Ronny W-vik
Ronny W-vik
08:28 18 Jan 18
Undebar tidning är 33 år men tycker den är intressant
Ingrid Eriksson
Ingrid Eriksson
10:04 01 Dec 17
Har haft den för flera år sen ..tycker jättemycket om denna... härliga tidning..lite nostalgi i den sååå Härligt!!!läs mer
Christina Lind
Christina Lind
09:33 12 Oct 17
Verkligen ett guldkorn. Mycket spännande och intressant... läsning blandat med recept och korsord!läs mer
Bodil Widén
Bodil Widén
16:51 02 Oct 17
Anitha Säll
Anitha Säll
14:46 28 Apr 16
More Reviews
js_loader
Dela Kvällsstunden!

Nyhetsbrevet

Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?

Prenumerera på nyhetsbrevet!

När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.

Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!

radioRV7

Du är på väg att logga ut.
Vill du fortsätta?

Just nu har du inga aktiva prenumerationer på E-TIDNINGEN eller TALTIDNINGEN.
Välj ett alternativ nedan för att köpa och aktivera önskad digital prenumeration av Kvällsstunden.

Saknar du ett webbkonto? Du skapar enkelt ett kostnadsfritt konto härifrån.