Under sina 150 år har Arabia vuxit till ett av Finlands mest anrika och kända varumärken. Men historien om porslinsfabriken börjar faktiskt i Sverige då Arabiafabriken från starten var en filial till det anrika Rörstrand.
Du behöver vara inloggad för att kunna se denna artikel.
Logga in, eller skapa ett 100% kostnadsfritt webbkonto på Kvällsstunden så får du tillgång till denna och alla andra utvalda artiklar samt exklusivt material som endast finns på kvallsstunden.se.
I oktober 2021 gjordes en rekordförsäljning på Tradera. Den sällsynta Muminmuggen Simhopp med Snäckskal, en prototyp som tillverkades i några få exemplar, fick ett slutpris på nära 240 000 kronor och blev därmed världens dyraste Muminmugg.
Finska tillverkaren Arabia har sedan 1990 årligen gett ut en ny mugg med motiv från Mumintrollens värld och de som gått ur produktion jagas av samlare världen över. Under en period var Arabia Europas största porslinsfabrik och sedan grundandet har de tillverkat flera populära serier och vuxit till ett av Finlands mest anrika varumärken. Men deras historia börjar faktiskt i Sverige.
I början av 1700-talet rådde rena porslinsfebern
i Europa. I varje trendigt hem fanns vitt porslin importerat från Kina och många försök gjordes att framställa materialet, men ingen kunde klura ut vad det egentligen bestod av. Efter flera års experimenterande lyckades två forskare äntligen knäcka gåtan och tillverka äkta vitt porslin. Kort därefter etablerades Europas första porslinsfabrik i tyska Meissen. Det näst äldsta porslinsvarumärket hittar vi här hemma
i Sverige.
Fabriken vid Rörstrands slott
Rörstrand har också de anor från början av 1700-talet, rättare sagt 1726 då ”det Swenske Porcellainsvärket” grundades vid Rörstrand slott i Stockholm. Det var inte äkta porslin som tillverkades i den nya fabriken utan delftfajans, lergods överdraget med vit tennglasyr.
Men vid den här tiden fick fajans gå under benämningen porslin och marknadsfördes också som det.
Drygt hundra år senare var Rörstrand på väg att bli ett av Sveriges största företag. Utbudet hade växt med fler modeller och dekorer och kring slottet växte ett stort fabrikskomplex fram med flera nya anläggningar, verkstäder och ugnar. Slutet av 1800-talet var de stora middagarnas tid och ibland kunde serviserna bestå av hundratals delar. Man följde modetrenderna och tillverkade hushållsgods och pjäser i benporslin, majolika och parian. Varorna fick en strykande åtgång, men Rörstrand var inte nöjda. De hade ännu inte tagit sig in på en av världens största marknader – den ryska.
En ny fabrik i storfurstedömet
I landet i öst fanns många villiga köpare men de höga tullavgifterna och den långa frakten försvårade handeln. Lösningen blev att öppna en fabrik i Storfurstendömet Finland, som lydde under den ryske tsaren. 1873 fick svenska Rörstrand tillstånd att öppna en filial norr om Helsingfors. Den nya fabriken fick namnet Arabia och tillverkningen kom inte i gång på riktigt förrän året därpå. I Arabias sortiment fanns flera modeller och dekorer som kändes igen från Rörstrand, större delen av arbetsstyrkan hade också hämtats från den svenska fabriken.
I slutet av århundradet tog svenskfödde Gustaf Herlitz över ledningen och han började genast modernisera Arabia som snart visade sig vara en lyckad satsning. Omkring en tredjedel av produktionen såldes till ryska köpare. Nu fick Arabia en egen dekoravdelning och Thure Öberg blev förste konstnärlige medarbetare, han var en av alla medarbetare som hämtats från Rörstrand. Från att ha varit en förlängning av den svenska fabriken började Arabia gå sin egen väg. Den första katalogen på finska lanserades och den följdes snart av helt nya serier, bland annat den jugendinspirerade Fennia. Flintgodset med stiliserad dekor markerade början på en ny era för Arabia som alltmer börjat blicka ut mot kontinenten för inspiration.
Men så kom första världskriget. För Rörstrand innebar det stora ekonomiska problem då importen av lera och andra råvaror försvårades. 1916 valde den svenska fabriken att sälja sitt aktieinnehav i Arabia som nu blev helt finskägt och fristående. Under de kommande trettio åren skulle Arabia växa till Europas största porslinsfabrik.
En bidragande faktor var den nya konstavdelningen som grundades på 30-talet och fick mycket uppmärksamhet på internationella utställningar. Kurt Ekholm anställdes som konstnärlig ledare och fick ansvaret att bygga upp avdelningen och modernisera utbudet. Funktionalismen hade just fått sitt stora genombrott
i Norden och den influerade också arbetet på konstavdelningen.
Hade en enorm produktion
Kurt samlade många duktiga formgivare kring sig, bland andra Tyra Lundgren, Birger Kaipiainen och Toini Muona. Lite senare anslöt också Kaj Franck till Arabia och tog över rollen som konstnärlig ledare. Han har kallats ”Samvetet inom finsk form” och var en av landets ledande formgivare under 1900-talet, för Arabia ritade han serier som Teema och Sointu.
Vid mitten av 1900-talet hade fabriken omkring 2 000 medarbetare och en enorm produktion. Flera serier från den här tiden blev riktiga storsäljare, bland annat den rustika brunglaserade Ruska som lanserades 1961. Den ritades av den finlandssvenska Ulla Procopé som kom till Arabia som formgivare i slutet av 40-talet och skulle stanna i tjugo år. Under den tiden ritade hon en hel del brukskeramik och flera serviser, bland annat den handmålade Valencia i blått och servisen Koralli. Och så ruska, serien i stengods som innehöll en liten kaffekopp som än i dag är Arabias mest sålda kaffekopp genom tiderna.
Muminservis blev ingen succé
För andra serier gick det inte lika bra. På 50-talet hade Tove Janssons figurer i Mumindalen fått sitt stora internationella genombrott och Mumin och hans vänner hade börjat synas på olika produkter. På Arabia väcktes idén att producera porslin med motiv ur berättelserna och en barnservis gavs ut. Men timingen var fel. Serien sålde dåligt och togs ur produktion.
Några årtionden senare inleddes en ny Mumin-era då en japansk animerad tv-serie om sagovärlden hade premiär. Arabia var nu snabba att haka på och valde att testa sitt porslin igen. Den här gången blev det en stor succé. De första muggarna började säljas i Sverige i december 1990 och sålde snabbt slut. Tove Slotte, som var produktdesigner för Arabia och ett stort fan av Mumin, fick i uppdrag att ta fram motiven till muggarna. Illustrationerna baserades på Tove Janssons original och skickades till henne för godkännande. Av muggarna som gavs ut på 90-talet är det bara en som fortfarande är i produktion, nämligen den rosa Kärlek som för många varit startskottet på samlandet av Muminmuggar.
I drygt 140 år skedde all tillverkning på samma fabriksområde norr om Helsingfors men numera tillverkas Arabias produkter utomlands. På det gamla fabriksområdet hittar man i dag bland annat Design Museum Arabia, som berättar historien om arbetet i fabriken och de formgivare som gjorde Arabia känt över hela världen.
Helena Nilsson
Vill du läsa den här artikeln i sin helhet och samtidigt få tillgång till många andra intressanta artiklar, matrecept, pyssel, följetonger med mera? Klicka på bilden nedan för att ladda ner hela numret som e-tidning eller sök något från arkivet härifrån.
Nyfiken på Kvällsstunden?
Mest besökta
Telefon: 021-19 04 15
Mejla kundtjänst: Klicka här
Post:
Kvällsstunden
Klockartorpsgatan 14
723 44 Västerås
Kvällsstunden och kvallsstunden.se ägs och ges ut av Tidningshuset Kvällsstunden AB. Ansvarig utgivare: Agnetha Brolin. Alla kontaktuppgifter till redaktionen hittar du här.
Om du har en minut över så skulle vi verkligen uppskatta om du ville lämna ett omdöme om Tidningen Kvällsstunden på vår facebook eller Google. Klicka bara på någon av knapparna nedan.Tack!
Ur... historisk synpunkt, Fantastisk.
Inga lögner bara fakta.
Man blir harmonisk bara av att veta att den återkommer 1 ggr/vecka! ❤️
Tack även för era klurigheter såsom bl.a korsorden.läs mer
Som sagt det är trevligt att bläddra i en riktig tidning i denna digitaliserade värld.läs mer
Jag... förstår verkligen varför ni finns kvar efter 80 år.
Det är en tidning som jag läser med förtjusning och förväntan. Tittar ivrigt och längtansfullt efter brevbäraren varje tisdag.
Älskar er traditionella och lättlästa layout. Modernisera för allt i världen ingenting! Njutningen av att läsa en äkta papperstidning i behändigt format - HELT UTAN ANNONSER - är ovärderlig.
Era artiklar och reportage är alltid intressanta och läsvärda. Många gånger om celebriteter från förr i tiden, och som verkligen behöver dras fram ur glömskan. Det blir för mig en nostalgitripp down the memory lane.
Er digitala service gör det enkelt, bekvämt - och gratis - att lämna tävlingssvar. Sedan är det bara att ivrigt invänta lottvinsterna. Dessutom är det perfekt storlek på korsordsrutorna, så texten blir lättläst för en starropererad.
Nu i vecka 20 har Kvällsstunden dessutom förärat mig med en helsida om "Rännstensungen från Götgatan 83". Det har gjort mig alldeles varm om hjärtat och oerhört stolt och glad. Då kan jag inte göra annat än att ge Kvällsstunden
FEM SKINANDE GULDSTJÄRNORläs mer
Gunillas kök och stök, bra maträtter och bak, inte så komplicerade.
Lagom svåra korsord och finurliga Naturfrågor.
Sport, nöjes m fl profiler som blir roliga att minnas.
Hela tidningen läsvärd.
Hälsar Ingrid i Västerbotten.läs mer
Nyhetsbrevet
Vill du ha information, erbjudanden och rabatter från Kvällsstunden?
Prenumerera på nyhetsbrevet!
När du registrerar dig på Nyhetsbrevet samtycker du till att få exempelvis erbjudanden, rabatter och allmän information från Kvällsstunden via e-post. Du kan när som helst säga ifrån din prenumeration på nyhetsbrevet om du inte längre vill ha det.
Lyssna på Radio Viking här! Klicka på radion för att starta!